Regi: Uwe Boll Manus: Elan Mastai, Michael Roesch
I rollerna Christian Slater,Tara Reid, Stephen Dorff med flera.
Så nu har jag sett en Uwe Boll film..... baserat på spel med samma namn kommer en 98 minuters hjärndöd, Alien VS Predator (den filmen hade iförsig inte så mycket hjärna heller) klon med Christian Slater som ex-supernatural Agent, Tara Reid som en smart ung forskarkvinna(HAH!) och Stephen Dorff som tuff...typ korsning mellan arme-löjtnant och FBI/X-files-Agent. Filmen börjar med en förklaring om mytologin...redan där är jag uttråkad (förstår att min recension inte håller den högsta av nivåer,men ...ibland blir det bara så här) Uwe gör det här mycket i filmen, antingen så hör man Christian Slaters tankar om vad och hur saker funkar,etc, mest för att Uwe inte vill förklara något i bilder (intressant eftersom mannen valt att bli filmregissör) Filmen har en handling, typ , om ett 20 tal ungar från ett barnhem (Slaters karaktär Edward Carnby har bott där som liten) och hur de ibland har mardrömmar om monster,och blir typ tokiga ibland och får black outs..
Carnby har hoppat av sitt X-files team och letat efter en försvunnen civilisation..."The Abkani civilisation" som mysteriskt försvann från jorden och den är på något sätt kopplat med barnhemmet,monstren och att alla får blackouts och blir tokiga...fan..jag vet inte, hela historien blir snabbt en dåligt regisserad action där Uwe flashar med BUllet-Time (som var jättecoolt i Matrix 1999 och lite halvhäftigt när Clark var snabbare än a speeding bullet i första säsongen av Smallville) och CGI monster..handlingen håller ingen som helst logik, den utspelar sig i Los Angeles, även om man ser en "BAnk om Montreal" skylt i bakgrunden en jäkla massa gånger.
Ljudet är dåligt mixat, actionscenerna kasst gjorda, och handlingen i sista halvtimman som en lågbudget version av Aliens VS Predator, verkar vara Uwes grej, han var "into" ALiens VS Predator här, och i hans kommande filmer "Bloodrayne" och "Dungeon Siege" verkar han vara "into" Sagan om Ringen. Christian Slater lyckas att klara sig undan filmen utan att skämma ut sig vilket är ett litet mirakel, har aldrig sett Slater som en riktigt bra skådis, men han har alltid haft konsten att göra ok ifrån sig i vilken film som helst, Tara Reid har det jobbigare ,hon är ingen toppskådis, kommer aldrig nog att bli det heller, men med en bättre regissör (typ binda fast kameran på en pinne och regin blir genast mer levande) så kan man få en acceptabel insats från henne, inte här dock
Stephen Dorff är ok som en "tough guy" men karaktären är inget mer, ingen av karaktärerna är något, man lär sig inget av dem under filmen.Det som jag imponeras av Uwe Boll är att mannen lyckas få både pengar (i det här fallet 20 miljoner dollar) och etablerade skådisar till sina produktioner, ok, Boll har själv sagt att han castar sina filmer alltid en vecka eller två före filmning för att det är enklare att få kända skådisar med då....något annat? CGI monstern är ok, inget mer, action scenen med SWAT-teamet mot CGI monsters är uselt regisserat, Boll använder sig av Paul WS ANdersons kända teknik "det är häftigt när man inte ser vad som händer och hör tuff metall i bakgrunden" och scenen är bland de sämst regisserade jag sett i moderna genre-filmer.Fotot känns som ett avsnitt av kultjägarna. Sluttexterna innehåller stavfel (ja) men något positivt så har de i allafall finska Nightwish låt "Wish I had an Angel" med, passar inte in så bra , men känns lite coolt,inte lika hemskt som den där "Seeveen seconds away!!! when a child is boorn intoo this world!" låten som spelas under Reids och Slaters kärlekscen... *shudder*...tackar för mig
1 stjärna av 5 möjliga.
Edited by super85, 09 November 2005 - 16:46.