Jump to content

Photo

X-MEN: The Last Stand

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 26 May 2006 - 02:25

Min recension av den tredje X-men filmen,stavfel och upprepningar skylls på att jag skrivit det mitt i natten :) .

Recension (innehåller en del spoilers)

X-Men : The Last Stand

Regi: Brett Ratner Manus: Zak Penn,Simon Kinberg

Så har jag då varit på bio och sett den tredje, och kanske sista filmen i X-men franchisen. En film som haft ett krångligt liv. Problemen började med att regissören av de två första filmerna, Bryan Singer hoppade av för att göra Superman Returns istället. Ersättaren Matthew Vaugn hoppade av, enligt honom själv, på grund av sin familjesituation,men enligt elaka Hollywood-blaskor på grund av att filmbolaget Fox hade ett omänskligt schema och deadline som Vaugn inte gick med på. Regissörsjobbet gick sen till Brett Ratner (roligt nog en av de tidigare påtänkta Superman regissörerna, så man kan säga att Singer och Ratner bytte jobb) mannen bakom kompis filmerna "Money Talks" "Rush Hour", thrillern "Manunter" (där Ratner fick två flygor med en smäll, en remake och en prequel!) och som Marvel Producenten Avi Arad stolt nämde "haven't you seen the music videos he has made? the last Jessica Simpson one is GREAT!". Även producenten Tom Desanto, som nämts som en av de stora orsakerna till X-men filmernas framgång, försvann från produktionen, tror inte att han ens är listad som en av producenterna i den här tredje filmen.

De tidigare teman och budskapen som Singer gav finns kvar även i tredje filmen. Forskare har kommit fram ett botemedel mot Mutant genen men är det någon att bota? man kan ju inte "bota" homosexualitet? det är inte en sjukdom,människor ska ju få vara sig själva? lite samma grej med mutation . Utförskap,. och rädda människor som inte förstår att andra är annorlunda etc. Det bekanta från X-men finns kvar som sagt även i trean. Här skapar botemedlet ett dilemma, Magneto och en J*vla stor skara mutanter "has had enough of this S*t!" och ska visa homo sapiens j*vlarna att man inte jävlas med dem.

I samma veva så dyker Jean Gray, hon som "dog" i X2 tillbaka, men hon är inte riktigt sig själv....

Den tredje X-men filmen är inte lika bra som de två första. Ett problem den delar med de äldre Batman och Superman filmerna. Där var det ju så att den tredje filmen var halvkass/kass medans den fjärde var en ren katastrof. X-men The Last Stand är rätt bra sommarunderhålling med cool action men lider mycket av det att den är gjord under enorm tidspress, och det syns på slutresultatet. Majoriteten av skådespelarna från ettan och tvåan återvänder till sista fighten och gör det på rutin.Handlingen håller ungefär samma nivå som ettan, och det håller rätt bra trots att det inte är något supermanus. Ian Mckellan och Patrick Stewart briljerar med sin rutin och erfarenhet, och gör ett mycket bra jobb som Magneto och Professor X ,trots den ibland kassa dialogen skriven av herrarna Penn och Kinberg. Nya tillskott i casten (de som faktiskt gör annat än dyker upp och dör några minuter senare) är Kelsey "Frasier Crane" Grammer som intelektuelle pälsbollen Beast/Hank Mckoy(den karaktären dök upp redan i tvåan,spelad av en annan snubbe,och då hade han inte päls än utan såg mänsklig ut), den väldigt unga och söta Ellen Page(hon kan bli en riktigt stor skådspelerska) som Kitty Pryde, och i skurkväg så dyker ex fotbollsspelaren Vinne Jones upp som ett engelskt korkat lönnfet muskelberg (om det är möjligt att vara lönnfet och muskelberg) "Juggernaut". "Im the Juggernaut, Bitch". Annat nämnvärt är att filmen knappt använder James Marsden, han som spelat Cyclops rätt bra i de tidigare filmerna. i X-men och X2 fick han knappt något screentime. Nu får han ännu mindre. Iceman och Colossus har några coola scener i filmen,Colossus ser inte så dålig ut i filmen som promobilderna visade. Iceman "icar out" totalt i en scen, en annars cool grej,men dialogen är inte riktigt i synk med vad data-iceman på bioduken säger. Scenen är annars en rätt fin "Is mot Eld" seriefight mellan Iceman och Pyro.

Problemen är att filmen är aldeles för kort för ge alla de karaktärerna som den introducerar ,tillfälle att synas. T ex "Angel",karaktären med de fina ängel/fågel vingarna ,hans roll är extremt liten, om man sett trailern så har man sett i stort sätt hela hans roll. Ratner lyckas med hjälp av den riktigt duktige fotografen Dante Spinotti att kopiera looken av Bryan Singers X-men filmer, samtidigt som han själv bidrar med sin snygga MTV action. Scenerna där stora lastbilar flyger i väg och Golden Gate Bridge ska demoleras är fina exempel på att Ratner är en väldigt duktigt actionregissör. Finns några andra riktigt fina scener i filmen som även visar en annan sida av Ratners talang, t ex den andra scenen i början, då en ung Angel försöker dölja sina vingar från sin far på ett brutalt sätt, och senare i filmen då Mystique (Rebecca Romjin) blir "botad". Båda väldigt fint regisserade dramatiska scener. Ratner använder också lite av tiden till en rätt oskyldig tonårs kärlekstriangel mellan Kitty Pride, Iceman och Rogue. Dock känns slutet av skridskoscenen snodd från första Rocky filmen ! . En fin grej är också Terminator homagen som kommer direkt efter scenen med den unge Angel. John Powells musik är bra helt enkelt. Fungerar med filmen, inte så mycket mer att säga om det.

Vart går "allt" snett?, från ungefär halva filmen så introducerar Ratner och manusförfattarna en mängd karaktärer helt i onödan, lite som en shout out till fansen "kolla på det här!" och sen dödas de karaktärerna i filmens stora actionscen, utan att de används för något.Vissa använder inte ens sina krafter. Mycket känns ytligt, att allt bara görs, schysst action utan så mycket substans. Hugh Jackman har några roliga scener som Wolverine,men inget överdrivet bra. Halle Berry(hennes hår ser bättre ut här än i de två tidigare filmerna :) ) som gnällt de senaste åren över att hon enbart gör en tredje X-men om hon får en större roll, nu får hon det men är ändå rätt blek. Att hennes flygeffekter ser ut som något från Lois and Clark (kan skyllas på tidspressen,men i sånna här filmer sticker dåliga effekter ut) hjälper inte. Annars så håller effekterna en bra nivå för det mesta. Det är just flygeffekterna som fått lida. Kelsey Grammer gör en bra insats som Beast i dräkten,dräkten är helt ok,men hans fight scener är inte koreograferande riktigt så som man hade hoppats. Den snyggaste enskilda action-scenen som visar en mutants krafter i X-men franchisen är fortfarande Nightcrawlers intro i X2. Effekten i början av filmen som gör att Stewart och Mckellan ser 20 år yngre fungerar bra. Bättre än jag trodde. I dräktväg så ser allt ungefär ut som i de tidigare filmerna. Beast har en jacka som är lik den han haft i de senaste årens serier. Juggernauts hjälm ser rätt bra ut, resten av dräkten såg löjlig ut på promo bilderna och den fortsätter se löjlig ut i filmen.

Och man får rätt lite ut från X-men fansens holy grail "The Dark Phoenix Saga". Famke Janssen gör en godkänd insats som en karaktär med två personligheter, den goda Jean och den mörka och onda Phoenix.Men ett mer vältänkt manus och om filmskaparna skulle ha fått någon månad mer på sig att göra filmen så skulle allting vara mycket bättre. Känns som förlorad potential, som ofta med superhjältefilmer. Om filmen skulle vara 15 minuter längre så skulle det också hjälpa.Att man inte ens använder de visuella element av Phoenix som Singer hintade i slutet av X2 känns bara dåligt. Det svagaste I filmen är just manuset,inte helt nytt problem för serietidnings adaptions.Synd att filmbolaget inte kunde ge skaparna den tid som behövdes, känns som en "Vi måste hinna före Superman Returns, skitsamma om storyn inte håller,folk bryr sig om Action!!!!" mentalitet. Det bästa är att regissören och skådespelarna ändå får ut såpass mycket av materialet att det blir en rätt underhållande,men inte en speciellt minnesvärd filmkväll med X3.

Tre stjärnor av fem möjliga. Inte alls så kasst som vissa recensioner har sagt att den är, men inte heller i riktigt samma nivå som Bryan Singers filmer. Men godkänt Mr.Ratner.

Edited by super85, 30 June 2006 - 02:24.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Dilly

Dilly

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 11:38

Bra recension, fångar rätt många av mina egna tankar med.. Visst, det märks stundvis att du har skrivit det mitt i natten, men inte så himla farligt...! Lagom längd också, känns som en seriös recension... Kanske slänger upp en ordentlig recension själv, om jag har ork till det hehe har bara skrivit min hafsiga mini-recension tidigare i en annan tråd haha Just det, bra jobb med att undvika spoilersen också ;)

Edited by Dilly, 26 May 2006 - 11:39.

#3 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 31 May 2006 - 12:17

Ja, kan nog inte så mycket mer än hålla med här. Bra action, hyfsad interaktion mellan karaktärerna och tråkigt nog en inte alltför perfekt story. Minns att jag satt i salongen igår kväll och avslutade flera meningar som slutade precis som jag trodde! :D Så förutsägbara ska inte repliker vara.

Men en sak bara, jag förstod inte vad du menade med den där Terminator homagen? Den missade jag nog...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 May 2006 - 12:20

Men en sak bara, jag förstod inte vad du menade med den där Terminator homagen? Den missade jag nog...

I början av sekvensen i Danger Room är det en ganska tydlig homeage till Terminator, de inledande scenerna i ettan där...
*Hockey och superhjältar*

#5 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 June 2006 - 11:06

Som Kermit säger, och just i den scenen så har den ju en text med "in a not too distant future" eller något,vilket förstärker Terminator-känslan.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#6 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 01 June 2006 - 12:15

Ja, den scenen gillade jag. Fattades bara en jeep med laserkanon där bak. Skrev en recension i X-Men 3-tråden. Nån mod som ska slå ihop?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 June 2006 - 22:25

Håller också med om det mesta som redan sagts, (såg den idag)...inte lika smart som Singers två första filmer men underhållande ändå speciellt för oss som är barnsligt förtjusta i x-gubbarna/gummorna. Ibland blev dialogen lite övertöntig och i klassisk amerikansk manér ska det svulstas lite väl mycket. Sentimentala frosserier var det gott om vilket är lite onödigt när man bara har 1 h 45 min på sig att berätta en historia. Tråkigt att skippa Scott tidigt i filmen, Nightcrawler hade gärna fått vara med igen, Angel kunde fått större utrymme osv. Men men...

#8 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 June 2006 - 17:04

Det är svårt att ge X-Men mer än 2-3 av 5 i betyg, men jag tycker ändå att det var en riktigt maffig och underhållande avslutning på trilogin. Jag var dock tvungen att få lite distans till filmen och se om den en gång innan jag kunde uppskatta den ordentligt. Precis som med Sagan om ringen måste man ju blunda för alla omskrivningar från original verken. Höjdpunkterna på filmen som jag gärna ser om är Xaviers död, San Fransisco bron, Angels fridyk och delar av slutstriden. Kul var också inledningen med träningsprogramet och Sentinel roboten, man fick inte så lite X-Men #141-142 vibbar där.

Edited by Nille, 17 June 2006 - 17:28.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#9 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2006 - 01:08

Hmm, jag begriper inte det dåliga motagandet av filmen. Jag älskar den verkligen. Visst, den hade några fel och var 15 min för kort men annars. Det märks att det är samma person som skrev manuset till X2 som skrev manuset till den här med.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 26 June 2006 - 11:47

Hmm, jag begriper inte det dåliga motagandet av filmen. Jag älskar den verkligen. Visst, den hade några fel och var 15 min för kort men annars. Det märks att det är samma person som skrev manuset till X2 som skrev manuset till den här med.

Håller med. Den var bra.
´´ Leve Stan Lee´´

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2006 - 12:43

Tycker att det mesta kändes hafsigt. Visst, det var en av de som skrev manus till x2, men huvudparten av manuset gjordes av de grabbar som stack över till Superman. Dougherty, Harris och Singer. Så det var inte alls samma kille, mer än att han hade en del saker att göra med tvåan. Knappast allt. Tycker att manuset är mycket svagare i den här filmen, exempelvis dialogen då. Hela grejen med Jean Grey hade kunnat göras så otroligt mycket bättre. Dessutom skötte de Cyclops sorti (fan, han skulle ha varit med i slutscenen!!) otrligt svagt.
*Hockey och superhjältar*

#12 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 June 2006 - 19:42

Tycker att det mesta kändes hafsigt. Visst, det var en av de som skrev manus till x2, men huvudparten av manuset gjordes av de grabbar som stack över till Superman. Dougherty, Harris och Singer. Så det var inte alls samma kille, mer än att han hade en del saker att göra med tvåan. Knappast allt. Tycker att manuset är mycket svagare i den här filmen, exempelvis dialogen då. Hela grejen med Jean Grey hade kunnat göras så otroligt mycket bättre. Dessutom skötte de Cyclops sorti (fan, han skulle ha varit med i slutscenen!!) otrligt svagt.

Håller med dig på allt där Kermit.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 30 June 2006 - 15:09

Bra recension! Speglar mina tankar och funderingar ganska bra också :)

Winter is Coming