Jump to content

Photo

Idéer i behov av författare

8 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 November 2006 - 22:53

Okej, så här är själva situationen: jag är en serietecknare som har inte bara en, utan TRE idéer till superhjälteserie som skulle kunna behöva en manusförfattare att hjälpa mig att bygga vidare på åtminstonde en utav dem, valet är ert. Jag kommer att presentera idéerna med var sin stycke och en beskrivelse:

INDESTRUCTIBLE INC:
I den här serien som för en gång skull fokuseras sig på och skildrar superskurkar som antihjältar och deras liv bakom och utom masken. Meningen med serien är att det ska kännas lite antingen som Kurt Busieks Astro City eller Bendis Powers, fast det ska ha lite mer svart och medvetet meta humoristik satir över de klichor i superhjältesgenren som om i Pixars The Incredibles. Jag hade tänkt ut tre storylines för serien; en fokuserar sig på en kvinnlig superskurk och hennes make (som vet att hon är en superskurk)som vill bilda ihop en familj, en annan som fokuserar sig på en fd. sidekick som fick sparken bara för att han var kär i sin kvinnliga chef och beslutar att bli en superskurk vilket resulterar en triangel story mellan superhjältinnan, sidekicken och en annan kvinnlig superskurk. Den siste skulle fokusera sig på en gammal pensionerad superskurk som tänker tillbaka på sin tid då han var populär och blir frestad att börja om men beslutar sig att lära ut sina kunskaper till den nya generationen istället. Dessa tre ska liksom bindas sig ihop på ett vis som jag inte riktigt har tänkt ut än, men jag hoppas med lite hjälp vi kan få det hela att funka.

Drakar:
Inte precis den bästa titeln, men det får vara en arbetstitel tills det kommer upp en bättre. jag har inte tänkt så mycket ut det här, men jag hade tänkt att en grupp drakar har vaknat upp i en moderna och ganska samtida Sverige och beslutar att tillsammans med samma antal drakriddare ska kämpa emot världen. Jag hade tänkt att det skulle vara som en fantasy fast ändå inte, jag vet inte riktigt, men jag har tänkt att det skulle innehålla kritik emot inte bara Bushs politik, utan dagens samhälle i ren allmänhet.

---
Okej, den här idén var ursprungligvis nämnt Indestrutible Inc, men eftersom jag gillade själva konceptet så beslöt jag att behålla idéen, men byta titel på det. Problemet är bara att jag har inte ens nån arbetstitel, så det kan uppstå trubbel om man skulle välja att arbeta med det här. Idéen är en klar inspiration från Alan Moores Top Ten och The Watchmen, men till skillnad från de serierna som innehöll enbart superhjältar så skulle man få intrycket i det här serie att vara mer som CSI, Cops eller annat deckarserie. Serien utan Titel skulle fokusera på en grupp superhjältar som är egentligen en avdelning inom poliskåren som specifierar sig på supermänskliga aktiviteter. Det ska inte vara tufft och eländigt om stenhårda supersnutar, utan det ska vara mer om helt vanliga människor som råkar ha superkrafter och får betalt för det.

Tja, det var det jag hade i åtanke. Om det är nån som är intresserat, så skicka mig ett mail till den adress som står på min profil sida. Mitt enda krav är att du måste bo i Stockholms området, för att jag vill diskutera storyn mer person nära över kaffe eller te och inte via email eller annat medel.

Edited by DarkPaladin300, 09 November 2006 - 23:03.

#2 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 12 November 2006 - 18:56

Indestructible INC känns som en serie som jag gärna skulle vilja läsa. Intressanta karaktärer och ett något annorlunda upplägg. Jag hoppas du hittar en samarbetspartner eller börjar jobba med den själv.
Det är alltid svårt med mer än en huvudperson och att få ett bra flyt med flera parallellhandlingar är också trixigt.

Jag måste ärligt erkänna att jag inte riktigt hängde med i din beskrivning efter det du skrev om den bittra side-kicken. Jag försöker bena ut det här - En historia handlar om en kvinnlig superskurk vars man vill att hon ska trappa ner för att han vill bilda familj. En historia handlar om en bitter ung fd hjälte som blev kär i sin "boss" när han var side-kick hos henne. Sedan var det ytterligare en historia om en äldre numera pensionerad superskurk som vill göra en sista come-back i rampljuset och göra sin stora kupp. Det är dessa tre berättelser du vill berätta och som i slutändan vävs samman. Har jag rätt för mig?

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 12 November 2006 - 20:35

Ja, jag har jobbat lite lätt på den här idéen i lite över ett halv år, och jag har försökt att komma igång med det hela, men jag har aldrig fått det att funka på det vis som jag ville. Jag var säkert för självkritiskt, men jag känner att det är bättre att man är två när man skapar en serie än en, mindre jobb att ta itu med på det viset.
Jag vet inte att det verkar så svårt att ha en parallell handling, men jag har aldrig prövat så jag kan inte säga. Men jag har tänkt att det ska vara lite som Pulp Fiction, inte så komplicerat precis men samma princip.

Jo, jag skrev ned handlingarna ganska sent på natten och var sömnig, så jag kan ha varit lite slarvigt. Men eftersom det är bara idéer jag hade, det var det bästa jag kunde skriva ned det, men jag ska vara mer specifik på vad jag hade tänkt mig.
Handling Ett: Det är inte så att den kvinnlige superskurkens make vill att hon ska trappa ned som du säger, utan jag hade tänkt mig att maken stötter sin frus yrkesval hundra procentligt: Till exempel när frugan kommer hem lite smått mörbultad från hennes senaste misslyckat bankrån, har maken gjort iordning ett lite varm fotbad och en kopp te och tröstar och uppmuntrart henne nför nästa gång, 'nåsta gång klarar du dig!'. Jag menar, många superhjältar/hjältinnor har en make/fru så varför kan inte en superskurk ha en som väntar hemma? Det är samma sak med blivande familjen-biten, många föräldrar vill deras bara ska vara det ena eller det andra, så varför kan inte superskurkar få hoppas på att deras barn kommer att vilja bli en superskurk?
Handling Två: Det är inte så himla enkelt att försöka vara specik men samtidigt enkel i det jag vill säga här i den här storyn, men det är bara för att jag har inte tänkt ut så noggrann på det hela. Du har rätt i det att f.d. sidekicken är bitter på hans 'boss', men jag hade tänkt att det skulle vara mer än så att han blev blev kär i henne eller nåt, jag vet inte riktigt vad, men jag hade tänkt nån typ av tragedi skulle vara orsaken till det ökande avstånd mellan paret och att sidekicken beslutar att vara på brottets sida. Jag vill leka med idéen om den värste fiende man kan ha vilket är den du verkligen älskar och känner till varenda din svagpunkter och det faktum att alla sidekicken blir alltid mer eller mindre behandlat som skit i allmänhet. Dessutom har jag alltid velat göra en triangeldrama, och en sån i en superhjälteserie är alltid roligt i form av att en kvinnlig superskurk som har alltid varit lite småkär i sidekicken långt innan han böt sida.
Handling tre: Här har du egentligen träffat hammarn på spiken om den gamle superskurken som vill göra comeback, så jag tror inte att jag behöver förklara övrigt om den saken.

Edited by DarkPaladin300, 12 November 2006 - 20:44.

#4 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 13 November 2006 - 18:20

Ok, då var det ungefär som jag tänkte mig. Har du karaktärsdesignen klar? Och varför heter serien Indestructible INC?

#5 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 13 November 2006 - 18:27

Nja, det är mest klotter och skisser på design som jag är inte nöjd med, jag tänkte att jag skulle komma upp med design när jag har fått storyn klar för mig. Och det ska heta egentligen Indestructible Inc. alltså som om i Incorperated. Jag har ingen aning varför, men jag tyckte att det lät tufft bara. Varför undrar du?

#6 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 14 November 2006 - 19:54

Jag fängslades av karaktärerna och tonen du eftersträvade, och en historia började ta form. Jag hade gärna kommit med förslag på handling och ett synopsis, men jag bor inte i Stockholm och jag hade helst velat göra en one-shot på ca 24 sidor som utspelar sig i "mitt universum" fast med de här karaktärerna. Är detta något du är intresserad av?

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 14 November 2006 - 20:40

Jag fängslades av karaktärerna och tonen du eftersträvade, och en historia började ta form. Jag hade gärna kommit med förslag på handling och ett synopsis, men jag bor inte i Stockholm och jag hade helst velat göra en one-shot på ca 24 sidor som utspelar sig i "mitt universum" fast med de här karaktärerna. Är detta något du är intresserad av?

Okej, nu har jag nog blivit totalt förvirrad, så rätta mig senare: Du vill alltså ta mina idéer och karaktärer och försöka förena dem med din "universum" vilket är Annexion-mytologin, antar jag? Dessutom vill du skildra de tre handlingar som jag hade tänkt skulle ha i var sin självständiga delar, i en 24-sidigt one-shot serie? Har jag fattat dig rätt nu? :blink:
Misstro mig inte nu, jag tycker att det låter som en ganska bra idé, men jag har problem med det hela. För det första, så vet jag nästan inget om ditt universum förutom det du har förklarat här i forumet och jag vet inte om min idé skulle passa in i din värld. FÖr det andra, VORE det coolt att se kanske nån av dina egna karaktärer göra en cameo eller nåt, men jag vet inte riktigt för att din serier verkar ganska vara jävligt seriösa medan mina skulle vara lite mer ironiskt. Men som jag sa, det GÅR ju att bearbeta på det hela. Och det tredje, en 24-sidigt one-shot? Hur skulle det kunna egentligen??

Men det där med att du inte bor i Stockholm, spelar egentligen inte så större roll för mig. Vi kan alltid diskutera saken via MSN, det funkar lika bra för det.

Edited by DarkPaladin300, 14 November 2006 - 21:02.

#8 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 16 November 2006 - 22:12

:) Jag kan förstå att jag förvirrar. För att bli ännu mer förvirrad ska du defintivt adda mig jelcander@hotmail.com och höra när jag ska försöka förklara vad jag menar.

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 January 2007 - 13:38

men jag vet inte riktigt för att din serier verkar ganska vara jävligt seriösa medan mina skulle vara lite mer ironiskt.

Du har uppenbarligen inte läst Spring för livet!

Reply to this topic