Som nykomling till Discworld så tror jag inte miniserien är riktigt lika bra. De flesta skämt ligger i fotnoterna och beskrivning av saker, och dessa försvinner naturligtvis i en filmatisering. Dessutom är (speciellt första delen) tempot rätt så långsamt. Vilket jag gillar, eftersom jag hatar när de försöker klämma in så mycket som möjligt i halsbrytande fart. Potter-filmerna är notoriska för detta, tycker jag.
Jag är mycket glad över att serien blev så pass bra som den blev, och att tittarsiffrorna blev såpass höga. Speciellt som Sky uppenbarligen har rättigheterna till några böcker till.
En sak jag inte riktigt gillar är att det blev just Hogfather som blev den första miniserien. Rätt sen bok, med många karaktärer från tidigare böcker, men jag förstår varför det blev just den med tanke på vilken tid på året det är.
Nu är det bara att vänta och hoppas på fler miniserier... Det ryktas om att Colour of Magic är på g, och då borde ju Light Fantastic också ligga bra till med tanke på att det är en ren fortsättning (CoM slutar ju i en cliffhanger, trots allt). Kortare böcker också, så de kanske får plats i samma miniserie.
För de som vill spoila sig med vad filmen handlar om så kan ni kika här: http://en.wikipedia.org/wiki/Hogfather
Betyg: 9 (av 10)