Jump to content

Photo

Babylon 5: The Lost Tales

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 08 September 2007 - 12:41

För ett par dagar sedan fick jag hem 2 utgåvor av denna filmen. En till mig själv och en till min goda vän Peter(postkodslotteriet). Nästan onödigt att säga att vi båda såg fram emot att se detta väldigt mycket(vi är båda enorma B5 fans). Mina förväntningar var större än Peter's visade det sig.

Så snart som introt sätter igång så blev vi båda slagna på käken och var tvungna att använda oss av stora mängder med lim för att sätta tillbaka käkarna. Så mycket bättre är effekterna. Jag har personligen aldrig haft något emot dom gamla effekterna men detta är i en helt annan liga. I still med BSG om inte bättre. Musiken hör man på en gång att det är virtuosen Franke som har gjort och reviderat. Vi började båda gråta samtidigt när vi hörde körsången i bakgrunden.

Utan tvekan så spenderades det en hel del tid med att tänka ut vad det skulle vara för extramaterial till DVD'n för den är fullsmäckad med en massa godsaker. I detta avseende kommer ingen att vara missnöjd.

Filmen är delad i 2 delar. Den första delen är mindre ungefärligen en halv timme och den andra delen i ungefärligen en timme. Man kan välja vilken del av filmen man vill se eller om man vill se det från början till slut vilket då heter "Voices in the Dark". Titeln är inte det minsta missledande. ;) Intressant nog så kan varje del ses separat men om man ser delarna tillsammans så ser man sambandet mycket bättre.

Den första delen som även är den korta är vad man kan säga i stil med dom "run of the mill" avsnitten man är van vid från B5. Storyn är typisk för dom få avsnitten där exempelvis JMS sken igenom med sin fascination för Gral legenden och religiösa kontexter. Duktiga skådespelare och dom vet vad deras rollkaraktär ska göra. Imponerande avsnitt eftersom det är ett "tänka, tänka" avsnitt som man är van vid med en mängd olika möjligheter. Alldeles för kort men avslutningen var inte en besvikelse.

Det andra och sista delen som även den kändes för kort är mer i stil med dom storslagna avsnitten där den högre storyarcen har sin gång. Komiskt på sina ställen(som vanligt) och innehöll vissa delar som framkallade tårar till mina ögon. Mer kan jag inte säga utan avslöja något.

Det enda jag igentligen är missnöjd med är att det var alldeles för lite. Visst... jag hade önskat att det var en hel säsong till men jag får tyvärr inte allt jag vill... alltid. Kanske att den känslan som jag har när jag ser serien inte fanns där... men det beror förmodligen på avsaknaden av 2 karaktärer som får gott med kudos i dessa 2 avsnitt.

Jag vill ha mer... jag vill ha mycket mer och jag hoppas att det kommer många fler avsnitt.

Min slutliga betygsättning: I en skala från 1 till 10 får denna releasen 11 men om jag får ge mer verbal betygsättning så måste jag säga att jag saknar något. Jag vet inte vad men något saknas. Jag vet sanningen att säga inte om jag någonsin kommer att få det heller.
"There once was a man from Nantucket..."

#2 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2007 - 21:18

Utan tvekan så spenderades det en hel del tid med att tänka ut vad det skulle vara för extramaterial till DVD'n för den är fullsmäckad med en massa godsaker. I detta avseende kommer ingen att vara missnöjd.

Nu får jag limma fast käken. Jag hade hört från alla håll att DVDn skulle helt sakna extramatrial förutom en bakom kulisserna video. Hoppas bara att extramatrialet är kvar i den Svenska versionen.

Iallafall, det du säger låter riktigt bra. :) Jag var orolig att det skulle bli en kvalitets sänkning.
Om denna säljer bra, vilket det borde, så lär vi få några till sånna här filmer. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 08 September 2007 - 22:02

Nu får jag limma fast käken. Jag hade hört från alla håll att DVDn skulle helt sakna extramatrial förutom en bakom kulisserna video. Hoppas bara att extramatrialet är kvar i den Svenska versionen.

Iallafall, det du säger låter riktigt bra. :) Jag var orolig att det skulle bli en kvalitets sänkning.
Om denna säljer bra, vilket det borde, så lär vi få några till sånna här filmer. :)

Tyvärr kan det mycket väl sluta med att det bara blir en enda video i den svenska releasen.

Den har sålt enormt bra än så länge och lär nog fortsätta göra det ett mycket bra tag framöver. Jag hoppas enormt på mer.

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 September 2007 - 22:04

Jag är också riktigt spänd av förväntan nu. Tack för reviewen Aztecy!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2007 - 23:06

Hmm, om så är fallet så skaffar jag deffinitivt den Engelska versionen, om det var den du skaffade. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#6 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 08 September 2007 - 23:10

Hmm, om så är fallet så skaffar jag deffinitivt den Engelska versionen, om det var den du skaffade. ;)

Det är den jag har och den har svensk text.

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 September 2007 - 23:13

Då är frågan verkligen vad det är som tar över 20 extra dagar för att kunna släppa den här. <_<
-Sora, Kingdom Hearts

#8 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 08 September 2007 - 23:26

Då är frågan verkligen vad det är som tar över 20 extra dagar för att kunna släppa den här. <_<

Ingen aning men det är möjligt att omslaget blir annorlunda som på Legend of the Rangers.

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 September 2007 - 14:49

Bra och intressant recension. Ser ut att bli ett bra projekt att spinna vidare på om allt går som det ska.

Ska försöka hinna med att se Voices in the Dark snart.

#10 Tash

Tash

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 56 posts

Posted 13 September 2007 - 02:05

Såg "den" alldeles nyss - och sorry, guys: Det är inte någon film, utan två halv-lyckade avsnitt (2x42 min, ca).
Jag hyser en enorm kärlek till B5, men det här duger verkligen inte! Tyvärr känns det som att min tidigare
uppfattning av Straczynski nu beseglas: Killen är toast.

Måste erkänna att jag blir alldeles virrig i pärat då jag, logiskt, försöker förklara för mig själv varför
denna överhuvudtaget gjordes?!?!?!?? För att vara ett par pilotavsnitt till en möjlig säljning, så är avsnitten
helt jävla meningslösa. Med tanke på att B5 lades ned pga dåliga tittarsiffror, så räknar i vart fall jag med
att man måste "ny-intrudisera" den här genom en jävla häftig pilot. Men här puttrar handlingen på som om
B5 aldrig lades ner... Vilket leder till att detta enbart, och helt, riktar sig till redan invigda!

Märkligt, mycket märkligt. Sedan har jag (mer) negativt att säga, men det känns inte rätt med tanke på
forumets agenda, och mina egna känslor. Jag älskar fortfarande B5, och den går att se om vartannat år
med behållning. Inte så pjåkigt av en lågbudgetsci-fi....
”Shit, Bubba Ho-tep comes out of that creek bed, he’s going to come out hungry and pissed. When I try to stop him he’s going to shove this painted can up my ass and he’s going to shove me and that wheelchair up Jack’s ass” - Elvis ”Sebastian Haff” Presley

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 September 2007 - 09:29

Flyttade Tashs inlägg hit istället för diskutering av släppet av filmen.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 13 September 2007 - 17:18

Såg "den" alldeles nyss - och sorry, guys: Det är inte någon film, utan två halv-lyckade avsnitt (2x42 min, ca).
Jag hyser en enorm kärlek till B5, men det här duger verkligen inte! Tyvärr känns det som att min tidigare
uppfattning av Straczynski nu beseglas: Killen är toast.

Måste erkänna att jag blir alldeles virrig i pärat då jag, logiskt, försöker förklara för mig själv varför
denna överhuvudtaget gjordes?!?!?!?? För att vara ett par pilotavsnitt till en möjlig säljning, så är avsnitten
helt jävla meningslösa. Med tanke på att B5 lades ned pga dåliga tittarsiffror, så räknar i vart fall jag med
att man måste "ny-intrudisera" den här genom en jävla häftig pilot. Men här puttrar handlingen på som om
B5 aldrig lades ner... Vilket leder till att detta enbart, och helt, riktar sig till redan invigda!

Märkligt, mycket märkligt. Sedan har jag (mer) negativt att säga, men det känns inte rätt med tanke på
forumets agenda, och mina egna känslor. Jag älskar fortfarande B5, och den går att se om vartannat år
med behållning. Inte så pjåkigt av en lågbudgetsci-fi....

Smaksak.

B5 lades aldrig ner pga dåliga tittarsiffror. Däremot Legend of the Rangers.

Säg gärna mer negativt... intressant att se om du tänkte på samma saker som mig.

#13 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 September 2007 - 19:11

Precis. B5 lades inte ner pga tittarsiffror. Den lades ner pga serien kom till ett slut. Den var planerad för 5 säsonger från början.

Nu är ju inte det är en pilot till en ny serie och tanken är inte att locka nya fans utan detta är för alla de fans som redan finns och de behöver inte en intruduction till serien.

Att det inte är en film har varit känt från början. När projektet pressenterades så förklarades det att det handlade om ett gäng episoder på ca 25 min. per avsnitt och att tanken var att varje karaktär skulle få ett avsnitt (Tyvärr så har ju 2 av dem dött så det blir inte riktigt så) och att det handlade om historier som aldrig fick plats i orginalserien, alltså försvunna avsnitt kan man säga.
Den här första skulle ha varit 3 stycken 25 min. episoder men den ena blev förlång så de tog bort den (Men tänker släppa den i nästa DVD) och förlängde en av de andra.
Men visst, jag kan förstå att man blir besviken om man väntade sig en stor fräsig film.
-Sora, Kingdom Hearts

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 September 2007 - 23:51

Värt att påpeka att Babylon 5 var på väg att läggas ned efter säsong fyra av just dåliga tittarsiffror om jag minns rätt. JMS var då tvungen i panik att skriva in hela den planerade säsong fem i fyran. När sedan det väl blev förlängt blev det lite skakigt i säsong fem. Men som Crusader sa, det var planerat fem från början. Det var inte tittarsiffrorna som dödade den.

#15 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 September 2007 - 23:55

Det var inte bara säsong 5 som blev skakigt. Säsong 4 var rätt rörigt också och de första avsnitten gick på som en ångvält.
Men säsong 5 blev rätt svag eftersom JMS fick ta historier från tänkta filmer och förlänga dem över en säsong.
-Sora, Kingdom Hearts

#16 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 October 2007 - 15:06

Ingen mer som har sett denna DVD och kan ge kommentarer?

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 October 2007 - 15:11

:blush:

Sorry, min reg etta ligger fortfarande här i högen över saker som jag ska se men inte hunnit ännu. Får se om jag någon dag framöver kan göra ett undantag till förmån för The lost tales.

#18 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2007 - 15:21

Min väntar på att jag ska se klart de andra Babylon 5 filmerna samt Crusade först. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#19 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 October 2007 - 17:06

Min väntar på att jag ska se klart de andra Babylon 5 filmerna samt Crusade först. :P

Det kan ju vara en stor fördel. En annan fördel är också om du har sett "Legend of the Rangers" innan.

#20 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2007 - 17:49

Jag räknar LotR till en av filmerna. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#21 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 October 2007 - 21:21

Jag räknar LotR till en av filmerna. ;)

Självklart.

#22 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 October 2007 - 21:42

Är LotR öht värd att skaffa? Har hört en del om den filmen och det är inte i positiva ordalag.

#23 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 October 2007 - 23:28

Är LotR öht värd att skaffa? Har hört en del om den filmen och det är inte i positiva ordalag.

Det är inte B5 som man är van vid det. En liten kontinuation av storyn men som med mycket B5 så får man vara inbiten för att förstå det. För resterande så är det något nytt. Det var tänkt att bli en ny serie varav det var Pilotavsnittet. Jag tyckte det var bra. Men som med mycket annat så är det en smaksak. B5 humor finns lite här och var. Synd att det igentligen inte blev mer. Bortsett från en väldigt irriterande scen så rekommenderar jag att folk ser det.

Hade det inte varit för att folk gått och dött hade vi även fått "The Memory of Shadows".

Edited by Aztecface, 02 October 2007 - 23:34.

#24 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 October 2007 - 23:41

Ja, The Memory of Shadows skulle ha blivit den första Babylon 5 filmen på bio och handlat om en viss doktor och hans kamp att stoppa Shadow vapen som säljs på svarta marknaden.

LotR var, som sagt, tänkt som pilot för en ny TV-serie. De skulle visa piloten för att få en uppfattning av intresse. Tyvärr så gick dess premiär upp mot Superbowl så tittarsiffrorna var extremt låga och serien blev aldrig av.

Edited by Crusader, 02 October 2007 - 23:43.

-Sora, Kingdom Hearts

#25 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 October 2007 - 12:11

Jag tycker att LotR är riktigt bra och jag har alltid tyckt att det var synd att JMS inte fick möjlighet att iutveckla det konceptet.