Det första jag tänkte när PJ blev klar för LOTR var "Jippi, det har blir hur bra som helst". Jag tycker att han med sina tidigare filmer, speciellt Braindead, Bad Taste och Meet The Feebles visat upp en enorm skaparglädje och uppfinningsrikedom. Sedan är han en jäkligt bra regissör och jag tycker att alla hans filmer är riktigt bra. Det tyckte jag innan han ens blev klar för LOTR.
Sedan visste jag om att han gillade Tolkien då jag läste det i en tidningsintervju med honom långt innan han blev klar för dom filmerna. Sam Raimi kommer från samma bakgrund där man börjat att filma på egen hand och gjort amatörfilmer som sedan blivit uppskattade på ett eller annat sätt. Just därför kanske han är ett bra val som regissör. Han har även samma skaparglädje och uppfinningsrikedom som PJ har. Iaf hade han det i sina tidiga filmer.
Frågan med Sam Raimi är hur pass stort fan han egentligen är av Tolkien och The Hobbit. Om det är samma manusförfattare till The Hobbit som det var till LOTR så kommer han nog lyckas bra med tanke på att PJ är inblandad och det ordentligt till på köpet, så som din artikel från The New York Times avslöjade. Men om han ska ge sig på att skriva manus tillsammans med andra så vet det katten hur det kommer bli.
Guillermo Del Toro känns sådär. Jag postade en liten notis om det i filmtråden i spoilerforumet att han är/har varit påtänkt som regissör. Problemet med honom är att det mer eller mindre bara är Hellboy som är bra. Jag har sett Cronos, Mimic, The Devil's Backbone, Blade II och dom har alla varit allt från riktigt dåliga till mindre dåliga men aldrig bra IMO.
Pan's Labyrinth är enormt överskattade IMO. Den är visuellt riktigt snygg och har väldigt fin musik men jag fastnar aldrig för handlingen eller bryr mig tillräckligt om karaktärerna för att filmen ska bli bra. Därför väljer jag bort honom av personliga skäl då jag inte tror att han är rätt man för uppdraget.
Det har även pratats om att
Alfonso Cuarón är/har varit påtänkt som regissör till filmerna. Har bara sett två filmer av honom så jag kan inte bilda mig en bra uppfattning om han är ett bra val eller ej.
Jag sitter just nu och funderar lite på vem/vilka jag vill respektive inte vill se. Återkommer när jag funderat vidare.
EDIT:
Vill inte SeTim Burton: Även om han i grund och botten är en bra regissör så tycker jag att han har tappat stinget iom dom senaste filmerna (Sweeney Todd borträknad då jag inte sett den än) och även om jag tror att han har det rätta ögat och intresset för den här typen av film så tror jag inte att han kan tillföra någonting nytt. Det känns mest som att man kommer sitta där och se ytterliggare en Tim Burton film när man ser dessa filmer. Det är iaf vad jag tror.
Steven Spielberg eller George Lucas: Tror inte att George skulle vara intresserad, kanske att Spielberg skulle nappa men oavsett vilket så tror jag inte på dessa herrar i detta sammanhang. Den visuella stilen som dom oftast använder sig av i sina filmer känns inte passande i en filmatisering av The Hobbit.
Guillermo del Toro: Varför har jag skrivit om tidigare i denna post.
Intressant, men tveksamtTerry Gilliam: En väldigt begåvad regissör som har ögat för det fantastiska. Dock verkar han vara svår att arbeta med och flera av hans filmer/projekt har antingen inte blivit av eller dragits med förseningar eller andra mindre lyckade drag. Han skulle vara intressant att se som regissör men jag tror inte ens att han är det minsta intresserad och frågan är om detta verkligen är något för honom.
Jean-Pierre Jeunet: Nästan samma sak gäller denna man. Han är en underbar regissör som har ögat för det fantastiska men då denna man inte haft några större problem som Terry Gilliam har haft så känns han som kanske ett lite mindre osäkert val men samtidigt tror jag inte att han skulle vara intresserad.
Sam Raimi: Har jag skirvit om tidigare i denna post. på den positiva sidan skulle hans medverkan säkert resultera i en Bruce Campbell cameo...
Edited by Cartman, 20 December 2007 - 17:54.