Jump to content

Photo

Peter Jackson regisserar inte The Hobbit

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

Senior Commander

• Admin
  • 298 posts

Posted 18 December 2007 - 19:18

Nu står det klart att Peter Jackson inte kommer att regissera filmatiseringen av J. R. R. Tolkiens klassiska bok The Hobbit. Peter Packson blir istället tillsammans med Fran Walsh exekutiva producenter för filmen.

Filmbolagen MGM och New Line kommer att samfinansiera filmen. New Line kommer att distrubera filmerna i Nordamerika och MGM kommer att distrubera filmerna internationellt.

Man har bestämmt sig för att göra två filmer av The Hobbit men det är inte känt hur det är tänkt att ske.

Det är tänkt att filmerna ska spelas in samtidigt liknande så som The Lord of The Rings spelade in. Man förväntas börja arbeta med filmen snarast med sikte på att börja spela in filmerna 2009.

Om allt går som det ska så kommer den första filmen att få en release 2010 samt 2011 för uppföljaren.

Det är i skrivande stund oklart med vem som ska regissera filmen samt om vilka skådespelare som kommer medverka.

Originalartikeln

#2 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 18 December 2007 - 21:46

Rätt så väntat, men ändå en klar besvikelse. Å andra sidan bör väl Jackson kunna styra en del av filmskapandet som producent..?
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 December 2007 - 22:24

Lite besviken. Men pappa Jacksson kommer ju finnas där. Man får vara glad för det lilla. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 19 December 2007 - 01:15

Lite besviken. Men pappa Jacksson kommer ju finnas där. Man får vara glad för det lilla. :)

Har en känsla av att Jackson kommer vara mer involverad än vad kontraktet kräver, kan han låta bli? ;)
Även om han inte regiserar kommer vi självklar få se "bakomfilmer" där han återförenas med Ian McKellen & Co i Midgårdskläder. Kanske kan Jackson "obligatoriska" Cameo bl större nu när han inte har regisörsansvaret, vem vet?

#5 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 19 December 2007 - 08:39

Jag tycker nästan synd om den som nu ska regissera filmen. Med Jackson flåsande i nacken blir det nog svårt att sätta en egen prägel på filmen... :D

Okänd?

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 December 2007 - 08:49

Det är väl bara bra att Jackson på något sätt är inblandad i alla fall - att det är i stort sett samma gäng som gjorde Ringen-filmerna, som ju blev riktigt bra, borde ju bara ses som positivt. Just Sam Raimi som regissör däremot hoppas jag inte på, han ska ha fullt upp som (antagligen) producent eller regissör till filmerna om Spider-Man, som som alla vet också är hyfsade succéer.
*Hockey och superhjältar*

#7 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 December 2007 - 12:27

"Exekutiv producent" har jag för mig kan betyda ungefär vad som helst - från att bara lyfta pengar till att vara den som verkligen gör jobbet. Så vi får väl se hur stor påverkan "Team PJ" har. Så länge de gör castingen så bra som de gjorde till LOTR är jag nöjd. Och flera är ju sugna på att återvända, så det verkar lovande.

Att PJ inte regisserar behöver inte vara av ondo. Han har en tendens att "sötifiera" och banalisera tycker jag, och det behövs ännu mindre för Bilbo än det gjorde för LOTR-filmerna.

Men två filmer? Hur mycket har de tänkt fylla ut handlingen egentligen?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 December 2007 - 13:51

Jag är väldigt intresserad av vem/vilka som kommer skriva manuset, vem som ska regissera samt om vilka skådespelare som återkommer i sina roller.

TORN har en en liten om varför PJ inte regisserar filmen.

“MGM Chairman Harry Sloan, who was credited by all parties for bringing about the deal, said Jackson found it “impossible” to direct the films and meet proposed release dates in 2010 and 2011 due to other projects in the works.

“He can’t get it scheduled and he doesn’t want the fans to have to wait for the next two movies,” Sloan said. He said the studios might postpone the films if Jackson changed his mind.”

Det betyder att Tintin fortfarande är på G. Skulle han ha regisserat The Hobbit så skulle det projektet säkert blivit flyttat.

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 December 2007 - 13:58

Till Sagan om ringen var det väl Fran Welsh/Peter Jackson bland annat. Och i så fall lär det väl vara samma gäng som ligger bakom de här filmerna. Fast jag är fortfarande frågande till om de här filmerna verkligen behövs. Ringen-filmerna står bra för sig själva tycker jag.
*Hockey och superhjältar*

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 December 2007 - 15:02

Fran Walsh, PJ och Philippa Boyens skrev manus till LOTR. Eftersom PJ inte har tid att regissera på grund av andra åtaganden så är det ju frågan om han verkligen har tid att skriva två manus. Så ingenting känns säkert innan ett officiellt uttalande om detta kommer.

"Exekutiv producent" har jag för mig kan betyda ungefär vad som helst - från att bara lyfta pengar till att vara den som verkligen gör jobbet. Så vi får väl se hur stor påverkan "Team PJ" har.

Här finns en intressant artikel om vad PJ kan komma att göra i detta projekt. Mycket att läsa men jag lyfter en liten del som är oerhört glädjande och som knyter an till det du undrade över.

But Jackson won't be directing this time out, because of his previous commitments to DreamWorks for The Lovely Bones and Tintin trilogy with Steven Spielberg. While that will disappoint his LOTR fans, they'll be pleased to know that the famed director will be integrally involved as executive producer long with his partner Fran Walsh. I'm told Jackson will make all creative decisions in concert with New Line, which will manage the production of the films.

Det låter ju oerhört lovande.

Om någon undrar hur dom eventuellt har tänkt att dela upp The Hobbit i två filmer så har jag postat det i spoilertråden till filmen. Min exakta post finns att läsa här!. Det är dock bara spekluationer ännu, dock riktigt intressanta sådana.

#11 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 December 2007 - 15:16

Svarar på min egen fråga om PJ's medverkan:

But Mr. Jackson and his wife, Ms. Walsh, will be executive producers of the Hobbit films, and they will share with New Line the right to approve all creative elements: director, screenwriter, script, cast, filming location, even the visual-effects company used (as if there were any doubt that his Weta Digital would be chosen). “They can assure that the films will be made with the same level of quality as if they were writing and directing,” Mr. Jackson’s manager, Ken Kamins, said.

Källa: New york Times

Låter bra, tycker jag :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 December 2007 - 15:27

Agreed! :thumbsup:

Det låter riktigt bra och som ytterliggare ett steg i rätt riktning.

#13 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 19 December 2007 - 21:00

They can assure that the films will be made with the same level of quality as if they were writing and directing

*rino dreglar*

Jag behöver en ny smiley här...

Okänd?

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 December 2007 - 21:05

Rino: Posted Image Posted Image (Mesothelioma)

Edited by XC, 19 December 2007 - 21:05.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#15 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts

Posted 19 December 2007 - 21:15

Tackar :D
Posted Image

Känns skönt att veta att det verkar ordna upp sig. Den där otrevliga känslan i maggropen som dök upp när man började höra rykten om PJ:s stämning mot New Line har nästan försvunnit nu :thumbsup:

Edited by rino, 19 December 2007 - 21:15.

Okänd?

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 19 December 2007 - 22:37

Tur att PJ är inblandad på nått sätt i alla fall :)

Winter is Coming

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 December 2007 - 14:34

EDIT:

Dark Horizons - So Who Will Direct The Hobbit?

No decision has been made says New Line's co-chair Robert Shaye - "There is obviously a small but significant number of directors who could handle two films of this magnitude, but we have no commitment to anybody. Now that Peter is an integral part of the decision-making process, we all have to see eye-to-eye on any candidate we try to enlist."

The creative powers are expected to start planning the films in early 2008.

Jag tar detta i den här tråden då jag inte riktigt vet om det verkligen behövs startas upp en ny tråd för ändamålet.

Scenariot är alltså att Peter Jackson inte regisserar filmen. Låt mog då denna fråga till alla er andra.

Vem vill ni se/inte se som regissör till dom två filmerna?

Inte en massa namedropping nu utan försök gärna att motivera varför just han/hon skulle vara ett bra val. :)

Edited by Cartman, 20 December 2007 - 17:30.

#18 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 20 December 2007 - 15:02

Antar att man kan ignorera eventuell möjlighet, dvs tillgänglighet att faktiskt göra jobbet

Vill se
Sam Raimi tycker jag vore ett bra val. En gammal räv som visat att han kan hantera de flesta typer av filmer, skulle nog klara av "ren" fantasy bra också. Verkar vara en bra personregissör.

Guillermo Del Toro. Har förmågan att skapa magi. Lätt att tro att det blir mörkt, men t ex Hellboy har mycket lättsamt i sig.

Ridley Scott. Också gammal räv, med många strängar på sin lyra. Vore kul att se vad han skulle göra med ett material som detta. Men risken är att en roll måste gå till Russell Crowe då... ;)

Vill inte se
Brett Ratner. Tänker "bara underhållning" - och gör det bra, men det krävs mer här.

EDIT: En självklar reflexion är: hur många hade ens tänkt Peter Jackson om frågan hade ställts inför filmandet av LOTR? När jag först läste att de skulle göra filmer av böckerna tänkte jag "Neeej, det kan inte bli bra!", men när jag såg att P.J. skulle göra det ändrade jag mig snabbt till att bli hoppfull. Vad jag menar är: valet kan och får gärna vara oväntat.

Edited by Fiskrens, 20 December 2007 - 15:06.

#19 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 December 2007 - 15:21

Det första jag tänkte när PJ blev klar för LOTR var "Jippi, det har blir hur bra som helst". Jag tycker att han med sina tidigare filmer, speciellt Braindead, Bad Taste och Meet The Feebles visat upp en enorm skaparglädje och uppfinningsrikedom. Sedan är han en jäkligt bra regissör och jag tycker att alla hans filmer är riktigt bra. Det tyckte jag innan han ens blev klar för LOTR.

Sedan visste jag om att han gillade Tolkien då jag läste det i en tidningsintervju med honom långt innan han blev klar för dom filmerna. Sam Raimi kommer från samma bakgrund där man börjat att filma på egen hand och gjort amatörfilmer som sedan blivit uppskattade på ett eller annat sätt. Just därför kanske han är ett bra val som regissör. Han har även samma skaparglädje och uppfinningsrikedom som PJ har. Iaf hade han det i sina tidiga filmer.

Frågan med Sam Raimi är hur pass stort fan han egentligen är av Tolkien och The Hobbit. Om det är samma manusförfattare till The Hobbit som det var till LOTR så kommer han nog lyckas bra med tanke på att PJ är inblandad och det ordentligt till på köpet, så som din artikel från The New York Times avslöjade. Men om han ska ge sig på att skriva manus tillsammans med andra så vet det katten hur det kommer bli.

Guillermo Del Toro känns sådär. Jag postade en liten notis om det i filmtråden i spoilerforumet att han är/har varit påtänkt som regissör. Problemet med honom är att det mer eller mindre bara är Hellboy som är bra. Jag har sett Cronos, Mimic, The Devil's Backbone, Blade II och dom har alla varit allt från riktigt dåliga till mindre dåliga men aldrig bra IMO.

Pan's Labyrinth är enormt överskattade IMO. Den är visuellt riktigt snygg och har väldigt fin musik men jag fastnar aldrig för handlingen eller bryr mig tillräckligt om karaktärerna för att filmen ska bli bra. Därför väljer jag bort honom av personliga skäl då jag inte tror att han är rätt man för uppdraget.

Det har även pratats om att Alfonso Cuarón är/har varit påtänkt som regissör till filmerna. Har bara sett två filmer av honom så jag kan inte bilda mig en bra uppfattning om han är ett bra val eller ej.

Jag sitter just nu och funderar lite på vem/vilka jag vill respektive inte vill se. Återkommer när jag funderat vidare.

EDIT:

Vill inte Se

Tim Burton: Även om han i grund och botten är en bra regissör så tycker jag att han har tappat stinget iom dom senaste filmerna (Sweeney Todd borträknad då jag inte sett den än) och även om jag tror att han har det rätta ögat och intresset för den här typen av film så tror jag inte att han kan tillföra någonting nytt. Det känns mest som att man kommer sitta där och se ytterliggare en Tim Burton film när man ser dessa filmer. Det är iaf vad jag tror.

Steven Spielberg eller George Lucas: Tror inte att George skulle vara intresserad, kanske att Spielberg skulle nappa men oavsett vilket så tror jag inte på dessa herrar i detta sammanhang. Den visuella stilen som dom oftast använder sig av i sina filmer känns inte passande i en filmatisering av The Hobbit.

Guillermo del Toro: Varför har jag skrivit om tidigare i denna post.

Intressant, men tveksamt

Terry Gilliam: En väldigt begåvad regissör som har ögat för det fantastiska. Dock verkar han vara svår att arbeta med och flera av hans filmer/projekt har antingen inte blivit av eller dragits med förseningar eller andra mindre lyckade drag. Han skulle vara intressant att se som regissör men jag tror inte ens att han är det minsta intresserad och frågan är om detta verkligen är något för honom.

Jean-Pierre Jeunet: Nästan samma sak gäller denna man. Han är en underbar regissör som har ögat för det fantastiska men då denna man inte haft några större problem som Terry Gilliam har haft så känns han som kanske ett lite mindre osäkert val men samtidigt tror jag inte att han skulle vara intresserad.

Sam Raimi: Har jag skirvit om tidigare i denna post. på den positiva sidan skulle hans medverkan säkert resultera i en Bruce Campbell cameo... ;)

Edited by Cartman, 20 December 2007 - 17:54.