The Dark Knight
Regi: Christopher Nolan. Story och Manus: Christopher Nolan, Jonathan Nolan, David S Goyer. I rollerna: Chrstian Bale, Heath Ledger, Maggie Gyllenhaal, Michael Caine, Gary Oldman, Aron Eckhart . Morgan Freeman.
Christopher Nolans andra film om Batman är en väldigt mörk,våldsam och seriös sommarfilm. Och det är uppfriskande och väldigt vågat av Nolan och Warner Brothers. När första filmens tema var rädsla så är temat i den här filmen, kanske just det som Gordon säger i slutet av Batman Begins, eskalation.Batman har utkämpat sitt krig mot brottsligheten i något år och det har blivit förändringar, brottsligheten minskar och maffibossarna är rädda.De behöver något vapen , och kan detta vara Jokern(Ledger)?. Sen har Batman inspirerat även lite lågbudget Batmän med rätt fula dräkter och automatvapen som försöker stoppa knarklangare etc. Ett element som känns inspirerat från Frank Millers ”Batman: The Dark Knight Returns”. En kul scen är när Batman förklarar kortfattat varför han inte vill ha hjälp från dem.
Batman Begins var en film där Bruce Wayne var klart huvudkaraktären(vilket var perfekt,efter det hade aldrig riktigt gjorts förut i Batman filmer), det mesta kretsade kring honom. The Dark Knight är en ”essemble” film där alla karaktärer har viktiga roller. Jim Gordon(Oldman, bra som alltid) som är ledare för en polistyrka, Harvey Dent, distriktsåklagaren(Eckhardt) som är Gothams vite riddare, stadens hopp mot maffian och korrumption, som även verkar ha ihop det med Bruces gamla sweetheart Rachel (Maggie Gyllenhaal).
Förutom upptrappningen som tema, så är en annan kaos. Kaos om hur situationen i Gotham är och hur mycket värre den blir på grund av allt som Jokern utsätter staden för. Det Christopher Nolan gör väldigt bra, bättre än många andra regissörer när de har en liknande sits. Han får en väldigt stor rollbesättning att fungera så att alla är viktiga i handlingen och får bra scener. Tim Burton hade väldigt stora problem (eller så brydde han sig bara inte) att få tillräckligt med scentid för Batman i hans filmer och sen X-men filmerna alla brottades med problemet med alldeles för många karaktärer och det blev nästan humor i den tredje av den seriens filmer när i stortt sätt varje scen hade en ny karaktär att hålla reda på. Även Nolan har lite brister med detta, Maggie Gyllenhaal gör ett bra jobb som Rachel Dawes, och är bättre än Katie Holmes (som jag tyckte var klart godkänd i Begins) men hon är den som får absolut minst tid på duken och det är synd eftersom hon är en väldigt bra skådespelerska. Om jag vill att man ändrar på något i kommande Batman filmer så är det att man ger mer, eller i allafall bättre screentime till kvinnliga karaktärer. Jag skulle älska att bröderna Nolan och Goyer försökte sig på att introducera Selina Kyle, med den moderna Catwoman dräkten som hon haft på sig i serierna de senaste åren. Eller Talia, eller Rene Montoya, eller Sarah Essen, eller någon annan tuff kvinan från serierna.
Christian Bale är igen lysande som Bruce Wayne och Batman. Han har dock mer att göra som Batman i filmen, och trots att filmen har många karaktärer och handlingar så är Batman väldigt viktig. Om Harvey Dent är ”The White Knight” så är Batman givetvis, ”The Dark Knight”. Batman dräkten är en uppdaterad version av det han hade i Begins, eller Begins dräkten är med i början men Bruce byter dräkt rätt tidigt och ger rätt bra skäl varför han vill ha en smidigare variant. Bale är varm i rollen och det är oerhört skönt med kontinuiteten av att det är samma Batman som förra gången. De få scener han har som Bruce Wayne är väldigt bra de med. Jag gillar också Batmans medhjälpare, det Nolan började med i Batman Begins fortsätter han med här. Batman behöver folk som hjälper honom, även om han är den enda som gör skitjobbet. Alfred är där som hans stöd (Michael Caine med proffsig rutin) och som den som känner honom bäst. Gordon, en ärlig snut som gör det bästa han kan med sina korrumperade resurser Gordon böjer på reglerna så mycket han kan för att hjälpa Batman, Lucious Fox (Morgan Freeman) är en den coola Q liknande karaktär som han var förra gången. Jag tänkte nämna FRA debatten i min recension eftersom det finns en liknande scen i den här filmen där Bruce och Lucious diskuterar om hur fel det är om någon får för mycket makt etc...relaterat till en avancerad gadget. Men ja den svenska pressen tog redan upp det, ni får se själva, och intressant hur filmen har premiär just när frågan är såpass aktuell.
Aaron Eckhart är en jäkligt bra Harvey Dent. Han tillhör också de människor som Bruce sen litar på. Harvey, Gordon och Batman beslutar sig för att jobba ihop, precis som i Jeph Loebs och Tim Sales Batman serier. Dent är en amerikansk hjälte, ett hopp för Gotham och ”hjälten utan mask”. Den typen av person som staden verkligen behöver, och någon som Bruce tror kan vara ett skäl att han kan kanske t om sluta vara Batman efter ett tag... Bruce litar på Harvey, fast å andra sidan så dejtar Harvey, Rachel som Bruce däremot inte gillar. Jag kommer till Heath Ledger strax, jag vill bara påminna folk att även Eckhart gör en väldigt bra insats i den här filmen, och så som diverse promo spoilers har visat oss så ser vi även det som Harvey förvandlas till. Och han blir verkligen den karaktären vi känner igen från serierna. Two-Face ser nästan exakt ut som så Tim Sale tecknar den skadade halvan. Och sättet Eckhart spelar de scenerna är hela tiden bra, men i vissa stunder rakt av briljanta.Han är en väldigt skrämmande Two-Face.
Heath Ledger är filmens skurk och det är en fantastisk prestation. Från ”prologen” med bankrånet till hans senare intro där han visar oss ett ”magic trick” framför Gothams gangsters till hans ibland bara rakt av kusliga filosofiska funderingar så är han så bra han hypats fram till att vara.Jack Nicholson var en väldigt underhållande Jack Nicholson i Joker mundering när han var med i Tim Burtons ”Batman” från 1989. Men den här prestationen gör från Ledger får det som Burton och Nicholson gjorde framstå som fegt. Ok, Burtons ”Batman” var den första mörka filmen från superhjältegenren, och det var i stortsätt en Cesar Romero som dödade människor. Det finns riktigt roliga scener från Nicholson,men det blev aldrig så skrämmande som det blev här. Finns flera scener värda att nämna, Batman och Jokern i förhörsrummet på polisstation är en perfekt scen för Batman och Jokern. Batman har tränat hela sitt liv, fysiskt och psykiskt, men det hjälper inte. Jokern är så tokig att det bara går inte riktigt att vinna mot honom. Hans ursprung berättas inte, utan han själv berättar olika varianter på varför han är som han är,antingen har nått av historierna hänt, eller så vill han bara skrämma folk.Något som manusförfattarna medgett är inspirerat från Alan Moores ”The Killing Joke”. Om Heath Ledger, efter sin tragiska död nu blir nominerad till en Oscar så är det rättvist. Han är otroligt bra i rollen, även om han inte har någon tragisk backstory som t ex Magneto i X-men filmerna. Nolan beskriver honom som ”Hajen i Hajen filmerna”. Han orsakar kaos, och är otroligt viktig för filmen, men vi får inte veta mycket om honom, och det funkar, det blir bara mer skrämmande och effektfult på det sättet. Att Jokern är mer ”realistisk” med vit smink och ärr gör inte mig nånting alls här. Han ser ut, agerar och låter som den Jokern jag vet från serierna. Nolan har tagit friheter för att få karaktären att passa i hans vision och han har lyckats. Ibland ogillar jag friheter, t ex Power Rangers dräkten på Green Goblin i första Spider-man (även om castingen var bra) eller bara rakt av allt hur Bullseye såg ut och agerade som i ”Daredevil”. Ibland gillar jag det. Det här är ett sånt fall. För övrigt ser vi Eric Roberts som sliskige Salvatore Maroni i en liten roll och ett bekant ansikte från Batman Begins är med i en kort sekvens.
För övrigt så är mycket i filmen en förbättrad variant av det vi såg i Batman Begins. Wally Pfisters foto är suveränt, flera flygsekvenser etc , scener som visar staden på kvällen etc som är otroligt vackra.Nolan regisserar helt fantastiska actionsekvenser och stunts. Bland favoriterna är när Batman hoppar från en skyskrapa i Hong Kong, och en annan är Batman med sin Motorcyckel (den är cool ) VS Jokern i lastbil. Ett par av scenerna med Batman och Jokern känns bekanta från Burtons första Batman, men det känns nästan som de är där med flit för att visa att Nolans Batman inte agerar som han gjorde i Burtons filmer. De är lika, fram tills slutet av scenerna då Batman beter sig mer som han skulle göra i de moderna serietidningarna. Musiken av Hans Zimmer och James Newton Howard är bra. Det är en förbättring från Batman Begins, och speciellt spåren ”I’m not a Hero” ”Like A dog chasing cars” är jäkligt bra. Det intressantta med Nolan är att i hans filmer får inte musiken huvudrollen som i t ex Burtons första Batman.
Filmen har hypats mycket som mer av en ”crime epic” av typen ”Heat” ”The Departed” än en seriefilm och ja, klart är just ”Heat” en stor influens till Nolan när han gjort den här filmen. Men nog är det en Batman film. En J*vligt bra sådan. Om man ska kritisera Nolan för något är det kanske att ungefär en halvtimma, 45 minuter in i filmen så är det lite hackigt, det blir så att ”pacingen” är ”off” som man säger på Svengelska.Filmen handlar ju dock mycket om kaos så det kanske är meningen att man ska bli lite snurrig när det händer så mycket?. Många tyckte att med Batman Begins var första halvan den bästa, jag tror att med Dark Knight kommer folk tycka tvärtom. Jag själv tycker att det är ett tag innan filmen kommer igång, men sista timman är helt fantastiskt.
Det här är en bättre film än Batman Begins. När jag såg Batman Begins skrek jag av förtjusing(min recension av Batman Begins http://www.scifinytt...?showtopic=3142 ) när man för första gången hade gjort rättvisa för ”min” karaktär på vita duken. Jag sa att den var värd 4 eller 4.5 stjärnor men jag var så glad att jag gav den en femma. Den här filmen är värd 4.5 stjärnor men jag ger den 5. En film som det tar ett tag att komma in i. Och jag lär kunna analysera den bättre efter ha kollat på den några gånger till. Det är i allfall den mest ”realistiska” och mogna serietidningsfilm som gjorts. Går inte riktigt att jämföra med Spidde eller Stålis för de är så annorlunda som karaktärer.Jag gillar verkligen hur filmen behandlar konceptet en man som tar lagen i egna händer och vilka konsekvenser sånt får och det ska krävas mirakel om nån lyckas göra en bättre ”gritty and realistic” film om en superhjälte än vad Nolan gör här. Jag hoppas Nolan gör en tredje. Men det är är på många sätt svårt att förbättra på det här. Men hey, han lyckades förbättra på Batman Begins. Kanske kan han göra det igen?. Här har Nolan lyckats göra en film som fått väldigt bra kritik, och som slår diverse rekord i publik intäkter och som älskas av fansen.
Det finns ett rätt typiskt tal som en karaktär säger om Batman i slutet av filmen, vissa kan se det som för uppenbart och typiskt för den här typen av filmer, men den är vacker och rätt tragisk samtidigt och träffar kärnan av vad Batman handlar om. Jag blev tårögd på tuben när jag funderade på den efter filmen. Bruce Wayne/Batman är en ”badass” en tuff häftig och cool hjälte, men han är också väldigt tragisk.Det är svårt att avsluta en sommarfilm på det sätt Nolan gör, men det fungerar väldigt effektfult. Det här är en episk Batman rulle. Se den.
5 stjärnor av 5.
Edited by super85, 25 July 2008 - 20:46.