Jump to content

Photo

M.P.H.S.

• Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 03 January 2010 - 13:48

Så, jag har ju bidragit med ett par renodlade skräckserier till SSS och funderade på om jag skulle hitta på ngt nytt, kanske aningen mer hjälteaktigt. Jag kom fram till att något trikåaktigt hade jag inte lust med. Jag hade dock nyligen läst lite John Bauer och Hellboy och då slog idén om M.P.H.S. mig. Lite B.P.R.D. inspirerad, men MPHS kommer att ta plats I Sverige mitt under 2:a Världskriget då hotet om invasion från nazitysklands var som störst. Den Allmänna Polisbyrån (numera känd som SÄPO) startar en subgrupp kallad MPHS för att möta nazisternas övernaturliga invasionshot.

Jag har lite karaktärer halvklara, samt en ungefärlig story för ett första äventyr. Tror att det kan komma att innehålla... Troll. :)

MPHS tar inte plats i ngt tidigare skapat SSS universum utan ligger helt utanför, men som jag ser det just nu, har det en stor möjlighet att utvecklas...

Hur låter detta tycker ni?

Kommer bilder och skisser lite senare...

#2 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 January 2010 - 14:31

Så, jag har ju bidragit med ett par renodlade skräckserier till SSS och funderade på om jag skulle hitta på ngt nytt, kanske aningen mer hjälteaktigt. Jag kom fram till att något trikåaktigt hade jag inte lust med. Jag hade dock nyligen läst lite John Bauer och Hellboy och då slog idén om M.P.H.S. mig. Lite B.P.R.D. inspirerad, men MPHS kommer att ta plats I Sverige mitt under 2:a Världskriget då hotet om invasion från nazitysklands var som störst. Den Allmänna Polisbyrån (numera känd som SÄPO) startar en subgrupp kallad MPHS för att möta nazisternas övernaturliga invasionshot.

Jag har lite karaktärer halvklara, samt en ungefärlig story för ett första äventyr. Tror att det kan komma att innehålla... Troll. :)

MPHS tar inte plats i ngt tidigare skapat SSS universum utan ligger helt utanför, men som jag ser det just nu, har det en stor möjlighet att utvecklas...

Hur låter detta tycker ni?

Kommer bilder och skisser lite senare...

Thollin The Man is back! =D

#3 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 03 January 2010 - 14:43

Thollin The Man is back! =D

Tolkar det som om du gillar min idé :D

#4 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 January 2010 - 15:47

Thollin, de fräcka konceptens mästare! Detta gör mig mycket intresserad! Hur många och långa delar blir det? Kommer de någorlunda tätt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 03 January 2010 - 16:59

Thollin, de fräcka konceptens mästare! Detta gör mig mycket intresserad! Hur många och långa delar blir det? Kommer de någorlunda tätt?

Tackar! Hur många delar vet jag inte. Första storyn tror jag blir 20-30 sidor och kanske i två delar så den får plats i SSS. Tätt hoppas jag att den kommer. :) Började på den igår, men tycker mig ha kommit hyffsat långt på själva idén iaf. och fyra sidor manus. plus lite skisser som kommer här;

Posted Image

Posted Image

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 January 2010 - 10:16

Jag gillar verkligen idén så det här ser jag fram emot. Kanske man kan göra nån fin mossgrön pastish på Bauer som omslagsförslag också?

#7 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 04 January 2010 - 13:33

Jag gillar verkligen idén så det här ser jag fram emot. Kanske man kan göra nån fin mossgrön pastish på Bauer som omslagsförslag också?

Tack Daniel! En bauer pastish har jag redan funderat på :) Ta ett klassiskt bauer motiv men fila in mina MPHS gubbar balnd trollen :)

Är det ngn som anser att det känns för mkt BPRD rip-off förresten eller känns det som en "egen" historia. Jag vill inte lägga ned mkt tid på en rip-off nämligen :)

#8 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 04 January 2010 - 19:51

Jag har iof bara läst Hellboy och inte BPRD, men jag tycker att den här idén är tillräckligt egen för att vara intressant nog att fortsätta på. Man ska inte vara rädd för att låna från andra, annars blir det ju inget nytt.

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 05 January 2010 - 09:46

Det har funnits andra som haft idéer med olika organisationer som bekämpar övernaturliga hot så en rip-off känns det inte som. BPRD består väl av en bunt supervarelser bland de anställda vilket jag inte vet om du ska ha med eller inte men det finns ju många sätt att skilja din idé från dess inspiration i vilket fall som helst.

Personligen tycker jag gränsen för en rip-off går antingen vid att det är så likt att det är uppenbart att det mesta är taget från en och samma källa eller att man försöker sko sig på att presentera en idé som är någon annan till stor del utan att erkänna källan.

#10 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 January 2010 - 09:57

Jag gillar att temat med bläckfisktentaklerna kommer tillbaka! Det verkar inte vara nån ripoff, inte mer än Spider-man är på Tarzan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 07 January 2010 - 22:17

Skönt att höra. Kände troligen att jag låg i riskzonen för ripoff bara för att jag fick idén när jag läste BPRD :)

Sida 1. Vet ej om färgerna är slutgiltiga.

Posted Image

Edited by TerrorTub, 07 January 2010 - 22:17.

#12 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2010 - 06:42

Ahhh, du tänker dig ännu ett färgnummer?

Snyggt!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 08 January 2010 - 09:30

Tack thomas! (exemplaren av SSS kom igår oxå)

Naj, det beror på hur länge det dröjer till nästa färgnummer annars så är jag beredd att köra den i svart vitt oxå.

#14 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 08 January 2010 - 10:52

Sida 2.

Posted Image

#15 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 08 January 2010 - 14:41

Woooh.. Jag som älskade det svart/vita och hoppades på att du skulle behålla det.. Nu älskar jag det färglagda! Helt enkelt fantastiskt!

#16 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2010 - 18:09

SSS paxar detta, lätt! Du lägger ner ett bra jobb på färger och skuggor!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 09 January 2010 - 14:28

Det känns som att du tagit ytterligare ett steg i utforskandet av en ny stil. Jag gillar att figurerna ser mer köttiga ut här. Färgläggningen är riktigt bra och den stabbiga stilen på färgområdena fungerar bra med penndragen. Den enda ruta på de här två sidorna jag inte är så förtjust i är den inledande då jag fick titta ett tag innan jag kände igen området. Hade den bara varit lite mer utzoomad hade jag nog tagit det direkt.

#18 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 12 January 2010 - 12:19

Tack för de positiva kommentarerna! Tror att jag ska visa upp sida tre oxå...

Posted Image

Edited by TerrorTub, 12 January 2010 - 12:19.

#19 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 January 2010 - 18:04

Jag gillar vad jag har fått läsa än så länge.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#20 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 12 January 2010 - 21:28

Ser fruktansvärt fint ut rakt igenom, Daniel! Gillar karaktärena, och din speciella stil är lika igenkännlig som alltid. Något hum om när den kan vara klar? För det här blir man sugen på att läsa resten av historien av. ^^

#21 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 13 January 2010 - 22:10

Roligt att mitt lilla verk gillas! Vet inte riktigt när den kan vara klar. Denna introduktion blir troligtvis inte mer än max c a 20 sidor, uppdelad på två delar för att passa SSS. Sen beror det ju på vilket nummer den kan få plats i SSS oxå ang hur snabbt den blir klar. :) Efterfrågas den snabbt så arbetar jag snabbare. Manuset kommer jag att fila lite mer på, texten ni läser nu är ganska säkert ej den slutgiltiga. Jag arbetar för ovanlighetens skull med att layouta sidorna och vad som sak berättas med bilderna i första hand och lägger på texten i efterhand utefter vad jag vill ha med. Helst skulle jag köra den i färg, men har kollat och den ser rätt fin ut i gråskalor oxå.

Daniel; jag var lite tveksam över hur tydlig min "kartbild" var och kommer att lägga till lite landsgränser, landsnamn sen ett par städer oxå.

Näst upp är att introducera en tredje huvudkaraktär!

kan förvrigt starkt rekommendera fonten som jag använder nu, den är en personligfavorit och jag tycker att den gör sig riktigt snyggt till det mesta. Vi använder den bla även i Jesus hates Zombies. Den heter Smack Attack och finns att ladda ned gratis här; http://www.blambot.c..._dialogue.shtml

Jag tycker att något av det viktigaste för att en serie ska se professionell ut är textningen och har därför länge sökt efter en bra sådan font och tänkte därför dela med mig här. :)

#22 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 January 2010 - 06:50

Textningen är oerhört viktig. Ett område där vi helt klart bör utvecklas! Snygg font ja!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 14 January 2010 - 09:25

Ooo, tredje sidan var snygg också. Dock tog det mig ett tag innan jag insåg att det var ett öra i sista rutan :rolleyes:

(Och var har Gunnarsson sin mössa? En svensk (f.d.) militär utan mössa, vafalls? Han är väl ingen dum amerikan? Nä... Mössa på!)
Det enda kritik jag kan komma med är just att karaktärerna såg mer "realistiska" ut på skissen, vilket jag gillade skarpt.

Edited by Sir-L, 14 January 2010 - 09:27.

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 January 2010 - 15:00

Du har ju fått med en särskrivning i serien där... Mummelmummel...
Bortsett från det ser allting väldigt vackert ut på alla vis.

#25 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts

Posted 20 January 2010 - 19:05

Arbetar vidare på M.P.H.S. när jag har en liten stund och även då jag borde fokusera på Jesus hates Zombies och liknande där jag har en faktiskt deadline, men det är svårt när inspirationen slår till. Håller just nu på och utvecklar en gammal veteran kallad (just nu iaf) Majoren som har lång erfarenhet med paranormala ting. Tänk er en gamling med grå mustasch och stora "goggles".

Iaf, jag har nog fler ideér om M.P.H.S. än jag kan rita för tillfället, men som jag gärna vill utveckla, så finns det ngn som vill illustrera en kortare eller längre M.P.H.S story så säg gärna till!