Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 4

• Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2008 - 13:52

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

Edited by Cartman, 08 April 2009 - 11:39.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2008 - 13:54

Yay. (Jag väntar fortfarande på att TV6 skall komma ikapp så jag kan börja titta igen).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2008 - 13:56

Samma här. Kul att dom verkligen fortsätter och att dom gör det på TV6 som IMO är ett bättre hem för Xena. Hade varit suspekt om säsong 4-6 hade visats på TV3. Deras information "tillbaka i höst" ter sig ju rätt skrattretande just nu. ;) :lol:

Edited by Cartman, 04 December 2008 - 14:47.

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 December 2008 - 15:36

:thumbsup:
Kände väl det på mig att TV6 skulle fortsätta visa Xena :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 January 2009 - 14:27

Tänker ni båda över ge mig?

04x01+02: Alti i sig har alltid varit en blek karaktär, lite småplatt. Clair Stansfield tycker jag ändå gör ett hyffsat bra jobb. Man kan ju säga både ditt och datt om att Xenas outfit i dessa avsnitt mer ser ut och h rymt ifrån amerikanska indianer än ryska amasoner - men den detaljen kan jag blunda för här. En del bra fightingscener, även om det kanske är aningen för mycket magiskt mumbo-jumbo för min del. Men ändå en helt OK inledning på 4e säsongen.

En ganska mysko scen tycker jag är Altis och Anokins entré, Alti är inte direkt en personlighet som delar med sig av uppmärksamheten och hennes sätt och knuffa fram Anokin lämnar ju en del och spekulera kring. :lol: Sedan undrar jag om inte Xena var mer intresserad av att spana in Cyane än och döda henne. :P

Kul kommentar från C.S. som jag hittade på Whoosh:

I got the script but was never told the name of the character they wanted me to play. As I was flipping through it I kept seeing the name 'Cyane' and since she was Queen of the Amazons I thought 'That's me!' Gee, I wonder who's going to play this 'old bag of bones' Alti." [both laugh] (Källa)

:lol:

04x03:
Som avslutning på arc'en från s3 så kanske det kan tyckas att det här är ett lite blekt avsnitt. Och kanske är det det. Reneé gör ett bra jobb som Hope-som-Gabrielle/Gabrielle/Hope/Gabrielle-som-Hope. Två bra scener, Xenas gravallvarliga order till Joxer och räkna får är hysteriskt underhållande och scenen med Joxer/Hope och Xena/Gabrielle klippt så man tror att Xena och Joxer smyger på samma person är helt superb. Minns att jag blev lurad första gågen som haf såg den. Hopes dödsscen gillar jag också, den känns lite annorlunda jämfört med många andra dödsscener.

04x04: Jag har lite kluvna känslor inför det här avsnittet, dels så har de en del roliga scener ("Some one walked by with an apple - thats what horses do" :lol: ) och det är ganska kul och få se Joxer sänka en hel armé. Den stora delen av storyn är dock lite småsvag och situvationskomiken ligger i överkant och är lite krystad på sina ställen. Plus för detaljen med talande löss. det här avsnittet innehåller också en av seriens kanske äckligaste scener, jag talar givetvis om den dregglande Gabrielle.

04x05: Bra, men ändå lite svag story med en del oförglömliga scener (som den då Phlanagus blir dödad och Gabrielle missar med spjutet). Nedbränningen av byn (eller kanske upptakten) känns lite överdrivet dramatisk. Tyvärr inte ett avsnitt som hamnar på näthinnan efteråt.

Extramaterial:
|- Bloopers från s4 (Spoilervaring).
|- 04x01 - Adventures in the Sin Trade I.
| |- Promo.
| |- Intervjuer.
|- 04x02 - Adventures in the Sin Trade II.
| |- Promo.
| |- Intervjuer.
|- 04x03 - A Family Affair.
| |- Promo.
| |- Intervjuer.
|- 04x04 - In Sickness and in Hell.
| |- Promo.
| |- Commentary del 1, 2. (Tvärr inte hela)
|- 04x05 - A Good Day.
| |- Promo.

Edited by XC, 10 January 2009 - 14:29.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 January 2009 - 23:20

Jag tar tillfället i akt och hoppar med, aldrig fel med en bra anledning att se om S4 ^_^

Adventures in the Sin Trade part 1 & 2
Njae... Plus för att Xena ser söt ut i sin outfit. Sen är det alltid kul att se henne bli lite crazy ^_^ Jag gillar dessutom soundtracket, den där flummiga chantingen med trummor eller vad det nu är där rytmen blir snabbare och snabbare. Men förutom det..? Tja, antar att mycket av det är att dels känns storyn knepig men framför allt så har jag svårt att se personen som kallades "Krigarprinsessan" i den Xena som presenteras här (gäller väl i och för sig The Debt också men dom avsnitten hade ju så mycket mer att erbjuda). Håller med om att Alti är lite blek, hon gör sig bättre längre fram under säsongen imo .

A Family Affair
Gillar det här avsnittet, känns som ett hederligt "gammaldags" Xena avsnitt trots att cliffhangern från föregående säsong avhandlas. Men jo, kanske lite svag upplösning med tanke på det extremt dramatiska avslutet i S3. Tror inte direkt att jag blev lurad av scenen när Joxer och Xena jagar varsin Hope men jag listade inte heller ut vad som var på väg att hända förrän det redan hade hänt. Så beroende på hur man definierar det så jo, jag blev nog lite lurad jag med... Hur som helst en riktigt bra scen och jag tror jag hört nånstans att det är en hyllning till Silence of the lambs. Minns inte vart dock...

In Sickness and in Hell
"You killed Kenny! You bitch!" Jo, dom pratande lössen är festliga :)
Okej avsnitt i övrigt, alltid kul att se Xena och Gabrielle smågnabbas. Och rätta mig om jag har fel men hugger inte Joxer ned tre skurkar på slutet? Och åtminstone en av dom som ett resultat av att han faktiskt, tja, hugger killen istället för att ramla på honom?

A Good Day
Vad olika man kan tycka, själv placerar jag glatt "A Good Day" på min topp 5 lista över bästa Xena episoder :)
Tycker att episoden är genomgående stark utan större luckor eller brister nånstans (skulle väl möjligen vara det fejkade dubbelfanan då) men speciellt slutet är riktigt riktigt bra. En av dom få tillfällen när serien lyckats locka fram om inte faktiskta tårar så i alla fall lite fuktiga ögon hos mig :blush:
Skulle kunna prata länge om denna episoden men tror jag nöjer mig med detta. Ett kanonavsnitt! :D

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 January 2009 - 09:26

Musiken i Xena är riktigt bra i serien överlag tycker jag. :)

Skummade igenom Whoosh EpGuide, och hittade följande:

MANHEIM: [137] And King Kong (Merian C. Cooper and Ernest B. Schoedsack, 1933), too. It's not like it hasn't been done before. But this worked out really nicely. I thought the director did a nice job too. I liked the scene with Hope and her Monster Child. I thought of The Manchurian Candidate (John Frankenheimer, 1962). I remembered Angela [Landsbury]'s role as someone who loved her child but had an agenda. I looked at that before I went out and wrote that scene. She was a loving but calculated mother. I felt like we needed one more setup to get the whole Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991) thing right. I thought people might be confused without one more shot, I forget where it is exactly. Did you find it confusing when the real Gabrielle shows up and Hope is in the forest as well, and Joxer is following Hope while Xena follows the real Gabrielle?

RUDNICK: [138] I have to admit, the first time I saw it, I was a bit confused.

MANHEIM: [139] Yeah, I think we needed one more shot to make it a little clearer. It was Liz' idea to 'homage' that sequence from Silence of the Lambs. That's what we were attempting to do. (Källa)

Jag tror Joxer iaf slår ned några skurkar i slutet på In sikness and in hell.

Edited by XC, 11 January 2009 - 09:27.

fqq5BYam.jpg

#8 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 12 January 2009 - 01:56

Jo det håller jag med om. Just den lite speciella musiken i Adventures in the Sin Trade känns för mig lite avvikande från normen och som en följd fräscht och nytt vilket ju är ett stort plus. Enda negativa om musikensom jag kan tänka mig skulle väl vara att titel melodin börjar bli lite tjatig men det kanske inte är så konstigt med tanke på att man har ju hört den några hundra gånger allra minst vid det här laget. Har dock inte orkat se det andra musikal avsnittet än dock...

Och jo, det var på Woosh episod guide jag såg kommentaren om Silence of the lambs hyllningen. Postar ofta nattetid när det är lugna stunder på jobbet, minnet är väl inte på top då hehe. Ska också tilläga att det hade jag aldrig hittat utan att först ha surfat runt här, tror det var du XC som länkade till den sidan då jag först upptäckte den. Så tack för det, väldigt kul sida att surfa runt på :)

Angående Joxers stridsduglighet, kollar man på klippet ett par gånger så ser det ju ut som att han faktiskt hugger ned 3 bovar. Fast man ska kanske ha i åtanken att det är Joxer och inte Xena som håller i svärdet så dom kanske kom undan med milda skärsår ^_^
Just den scenen stör mig lite eftersom längre fram byggs ju nästan ett helt avsnitt på Joxers first kill.

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 January 2009 - 09:51

Kul och höra att länkarna kom till användning. :) xenaville.com har också en epsidodguide som innehåller lite trivia. Den är inte lika omfattande som Whoosh dock.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på om/hur Joxer slåss i den där scenen. Kanske får kika in den igen. :lol:

fqq5BYam.jpg

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 January 2009 - 14:37

Inte en chans att jag gör det iaf. :)

Har bara haft löjligt mycket att göra IRL senaste tiden, men nog har jag allt hunnit med att se Xena, inte så mycket som jag skulle velat, men avsnitten i säsong 4 som har sänds iaf. Får återkomma med icke sedda avsnitt i övriga säsonger vid ett senare tillfälle och ge lite kommentarer kring dom då istället.

===

04x01-02: Intressanta avsnitt som ger lite mer info om Xenas bakgrund. Bäst är nog delarna av avsnittet som är mellan Xena och Cyane, även hon en mycket intressant karaktär och bra spelad av Victoria Pratt. Man känner igen lite av Xena i Cyane måste jag säga.

En rätt cool scen är scenen där Cyane och Alti utkämpar en liten spirituell duell mellan varandra i den andra delen.

En annan är fighten mellan Alti och Xena mot slutet av det avsnittet. Mycket häftigt gjord.

Den humoristiska biten är nog den klassiska scenen med klädbytet mellan Xena och Cyane. :lol2:

Gillar även musiken i avsnitten, mycket bra och passande till den ’otherworldly’ känslan som man lyckats få till, till avsnittet. Inte så lustigt kanske med tanke på var det utspelar sig.

04x03: Bonustrivia: Gabrielles mamma: Hecuba spelas av Lisa Crittenden som har haft en mycket stor och betydande roll i den australiensiska kultserien Kvinnofängelset (Prisoner). Är väl inte många här som bryr sig om den serien men Carty älskar den. :lol: Det är dock svårt att känna igen Lisa eftersom det gått så många år mellan båda serierna, man kan se vissa drag och höra på rösten att det är något bekant med skådespelerskan.

Roligaste scenen i avsnittet är utan tvekan då Joxer räknar får, nyser och tappar räkningen, börjar om och somnar av allt räknande. :lol2:

Annars är det här avsnittet helt och hållet Gabrielles avsnitt, jag gillar hur man byggt upp det hela så att man blir lurad ett tag att tro att det verkligen är Gabrielle, för att sedan en liten bit i taget få veta att så inte är fallet.

04x04: Rätt mediokert avsnitt faktiskt, Joxer är den stora behållningen men handlingen är inte så märkvärdig eller speciellt intressant. Men det gör inte så mycket då alla serier har sina svackor, så även Xena. Tycker att XC säger det mesta så jag instämmer med hennes kommentar kring avsnittet.

04x05: Karl Urban återkommer som Caesar vilket jag gillar. Karl gör den rollen på ett mycket tilltalande sätt. Utöver det är jag inte så förtjust i avsnittet faktiskt. Läckra vyer och häftiga stridsscener och med intressanta delar där Xena strategiskt planerar anfall och försvar. Men sedan händer det inte så mycket mer, utan handlingen står mest och trampar på ett och samma ställe.

Edited by Cartman, 13 January 2009 - 14:38.

#11 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 13 January 2009 - 16:19

Gillar även musiken i avsnitten, mycket bra och passande till den ’otherworldly’ känslan som man lyckats få till, till avsnittet. Inte så lustigt kanske med tanke på var det utspelar sig.

Hmm, det där hängde jag inte med på... Menar du kankse "inte så konstigt"? (vill inte vara och peta men jag sitter och kliar mig i huvudet och försöker lista ut kopplingen mellan platsen och musiken samt hur det leder till att det skulle bli olustigt så jag måste ;) )

Hehe jag verkar vara rätt ensam om att tycka att "A Good Day" är en superb episod, ingen där hemma var så där värst mycket för den heller. Jaja, sånt är livet :lol:

#12 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 January 2009 - 13:36

Konstigt, lustigt, sak samma? Du får tolka det hur du vill. :P

04x06: Finns inte så mycket att säga om det här avsnittet egentligen mer än att det är riktigt roligt och sevärt. Tycker det även syns hur pass roligt man har haft i att spela in avsnittet. Gillar att Bruce Campbell dyker upp igen och han gör en lysnade insats som vanligt. Tycker att dialogen i avsnittet är riktigt bra och passande till karaktärerna och handlingen.

04x07: Frivillig botgöring för Xena, på Shark Islands fängelse dessutom. Rätt trevligt avsnitt och Xena gör sig bra i fängelsemiljö faktiskt. (Om Sam Raimi själv hade skrivit manus och stått för regi till detta avsnitt hade jag varit övertygad om att det hade varit en personlig hyllning till WIP-filmer och hela den genren från honom.) Bra uppbyggt avsnitt där Xena vill göra rätt för sig men samtisigt inte har några som helst planer på att vika ner sig för förtryck. Tycker dock att dom misslyckats lite med den lilla ’twisten’ i avsnittet om att Thalassa faktiskt inte dog, det blir rätt uppenbart då den ’mystiska’ figuren dyker upp i både tid och otid i fängelset och det drar ner avsnittet en bit. On another note: Gabrielles kläder hon har på sig vid sitt besök i fängelset är verkligen gräsligt fula. Hon påminner mer om en gycklare än något annat. :lol:

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 January 2009 - 19:22

04x06: She's back! Tara med seriens sämsta attityd. Avsnittet är väl sådär halvdant, och iaf jag ser inte Taras återkomst som den stora behållningen. Avsnittet skulle ha klarat sig lika bra utan henne. För jag menar, den stora behållingen i hela avsnittet är ju Bruce Campbells "Sydstats-predikan". Det och Gabrielles återkommande dans-ryckningar i avsnittet. Sedan inte att förglömma det inledande samtalet om emotionella ventiler. :lol: Ett helt OK mellanavsnitt. Gillar låten som spelas i mitten på avsnittet "Let Your Spirits Move Me".

04x07: Bortsett från skämtet till rättegång i början av avsnittet så gillar jag det här avsnittet. Och visst är twisten aningen genomskinlig. Extra plus till Lucy som i slutscenen verkligen lyckas se miserabel ut. Tycker det är intressant att det finns ett fängelse dedicerat till kvinnor redan under antiken. Och jag har inget emot Gabrielles kläder i det här avsnittet - Estefan i förra avsnittet, där snackar vi fula kläder. :)

Extra Material (om nu någon är intresserad):
|- 04x06 - A Tale of Two Muses
| |- Promo
|- 04x07 - Locked Up and Tied Down
| |- Promo
| |- Borttagna scener: Gabrielle besöker fångarna Gabrielle & Thelassa
| |- Alternativ Scen, borgården

Edited by XC, 14 January 2009 - 19:48.

fqq5BYam.jpg

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 January 2009 - 19:27

Extra Material (om nu någon är intresserad):

-Ja, tack. Du vet att jag inte säger nej till sådant. (Har bara inte kommit ihåg att tacka för det dock) ;)

Edited by Cartman, 14 January 2009 - 19:32.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 January 2009 - 19:48

Jag letar ju eftersom för och se dem själv, så det är inga problem för mig och kasta in länkar här också för de som är intresserade. :) För ovanlighetens skull hittade jag borttagna scener - riktigt skoj. :) Men det är ju lite skoj med respons ibland också. :)

Rättelse, det verkar vara 2 borttagna scener och en alternativ scen.

Edited by XC, 14 January 2009 - 19:49.

fqq5BYam.jpg

#16 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 13:39

04x08: Ett avsnitt som ger tid till personliga reflektioner för karaktärerna, speciellt Xena men även för Gabrielle. Även i det här avsnittet står det klart ganska tidigt att allt inte riktigt står rätt till med andra ledande karaktärer i avsnittet, i det här fallet Najara. Inget konstigt med det då det knappast är en nyhet i dessa sammanhang men det drar ju tyvärr ner en del avsnitt onödigt mycket i mitt tycke. Najara är dessutom en rätt klurig karaktär som man inte riktigt får något grepp om vilket är både positivt och negativt. Bästa scenen måste nog vara ’man tager vad man haver’ scenen då Xena tillverkar ett par styltor och fortsätter fighten med Najara med dom på sig. :lol:

#17 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 January 2009 - 17:23

Nope, nu håller jag på att komma ikapp :)

4x01-02 - Adventures in the Sin Trade
Mer info om Xena, vad som hände efter Kina trippen.
Nämndes det inte i de avsnitten som Xena och Gabrielle var med de grekiska amazonerna att Xena varit med amazonerna tidigare?

Andra delen av avsnittet var mycket bättre än första i alla fall.

Gillade slutstriden mellan Xena och Alti, och där gjorde hon allt bort sig när hon visade en vision av framtiden där Gabrielle finns med, sen att båda ska dö på korset var liksom sak samma, det gav Xena styrka att slå tillbaka i alla fall. (och visst får vi se den scenen i framtida avsnitt? )

4x03 - A Family Affair
Visste väl att det inte skulle komma något bra från Hopes och Ares barn.

Roligast var Joxers räkning av får :lol:

4x04 - In Sickness and In Hell
Xenas löss var bäst, dom pratade ju t.o.m :lol:
fast när man såg henne klia sig i huvudet hela tiden så kunde jag inte låta bli att klia mig själv i huvudet. Det smittar liksom av sig ^_^
Sen att Joxer klarade av en hel armé själv :thumbsup: men vi talar tyst om att det var frågan om matförgiftning :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 January 2009 - 18:10

En hel armé, en hel by och uppe på det Xenas mage (som borde vara beredd på det mesta). Inte illa av en glad amatör. :lol:

Japp, men den är omfilmad då, Ides of Mars - näst sista avsnittet av säsong 4).

04x08: Najara är en betydligt bättre nemisis än Alti på många sätt, men samtidigt kanske för lik Callisto för att funka i en större utsträckning. Ganska bra story, som hintar mot en återkomst och religiös fanatism på gränsen till vansinne. Här drar man lite extra på homo-växeln mellan Gabrielle och Najara och som det uttrycktes på SXDB på tiden då det begav sig - visst påminner Gabrielles initiering lite om ett bröllop. :lol: Gillar slutet, lyckas nästan lura tittaren om att Xena verkligen har flippat.

Extramaterial:
Promo

Edited by XC, 15 January 2009 - 18:11.

fqq5BYam.jpg

#19 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 January 2009 - 18:14

04x08: /.../ Gillar slutet, lyckas nästan lura tittaren om att Xena verkligen har flippat.

Håller med. Tycker även att dom lyckats bra med att verkligen dra ut på det och låta det hela bli hängandes lite i luften innan man inser att det bara var spel för gallerierna. :)

Edited by Cartman, 15 January 2009 - 18:15.

#20 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 16 January 2009 - 02:02

Nöjer mig att kommentera ett avsnitt, håller annars med om vad som har sagts hittils. Och absolut, stort tack för länkarna, alltid kul att kolla på :)

Crusader
Bra avsnitt, gillar spelet på Xenas samvete som går som en röd tråd genom det (vad är det egentligen jag utsätter min bästa vän för?). Najara är bra på att trycka på dom knapparna :P Rent frånsett det så gillar jag karaktären Najara skarpt. Hennes genomgoda sätt och hur hon oavsett vad som händer förblir lika munter och entusiastisk i kombination med fanatismen som gör henne till veckan bad guy ligger till grund för det. Skådespelerskan gör ett riktigt bra jobb med det i mitt tycke.
Sen angående slutscenen när Xena lurar Najara att hon har blivit knäpp tycker jag nog hade funkat ännu bättre om vi som tittare inte hade fått se "tricket" föränn Najara såg det. Fortfarande bra men jag kan den här gången inte medge att jag blev lurad. Mest kul att se Evil Xena igen, Lucy gör den aspekten av karaktären väldigt bra :)

Personligen ser jag dom tre nemesisarna Callisto, Alti och Najara som väldigt olika från varandra. Jag tror nog att Najaras brist som nemesis är inte att hon är lik Callisto, snarare tvärtom. Däremot har jag svårt att se hennes ambition som skulle göre henne till en återkommande bad guy. Callisto har ju sitt hat mot Xena, Alti sin hunger efter makt (samma sak där dock, Xena är ju inte nödvändig för Altis planer precis) men Najara är ju mest knäpp och på sitt eget lilla vis god... Det hade vart intressant att se dock, som sagt jag gillar karaktärens dubbelnatur :) Men som det är får hon ju bara ett avsnitt till.

#21 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 January 2009 - 12:24

04x09: Ett till intressant avsnitt som ger mer information om Xenas bakgrund, dock kan jag tycka att alla tillbakablickar kan bli lite mycket och framförallt kan dom säkert kännas lite hämmande för nya tittare som väljer att hoppa på serien vid ett sådant. Trevligt att Borias återkommer, han är en karaktär som jag lärde mig att uppskatta under seriens gång. Även ett litet extra plus för att dom fortsätter att visa Xenas syner och bygger upp inför framtida avsnitt. Återigen ett plus för oss som hängt med men kanske ett litet minus för nytillkomna tittar som börjar se serien under dessa avsnitt.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 January 2009 - 13:08

Tror inte de ville introducera 'en ny Callisto' så Najara hamnade nog mitt emellan och resultatet blev inte 100%. Jag ser inga problem med att hon skulle dykt upp lite till i serien - tex besatt av att rädda Gabrielle undan Xena. :)

04x09: Mer av Xenas förslutna, spinner vidare på minnena vi får se under Adventures in the Sin Trade. Intressant, men jag tycker Sertina är en av de vekare bad-guys som introducerats, kan möjligen vara skådespelerskan som inte räckte till. Tror man dessutom använt några scener/fragment från det här avsnittet till Xenas vision hon fick av Alti i slutet av AitST. Hyfsat mellanavsnitt som räddas av bakgrundsfaktan (även om jag tror att de inte är 100% kompatibel med vad vi redan vet).

BTW vi som sett lite mer av Borias bakgrund kan ju tycka att han far med en ganska så smaskig dubbelmoral här. Han lämnade tex både fru och barn ute på stäpperna för och dra på erövringståg med Xena .

fqq5BYam.jpg

#23 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 16 January 2009 - 19:39

Tror inte de ville introducera 'en ny Callisto' så Najara hamnade nog mitt emellan och resultatet blev inte 100%. Jag ser inga problem med att hon skulle dykt upp lite till i serien - tex besatt av att rädda Gabrielle undan Xena. :)

En sån twist har potential, det må jag då medge :) Lite det som dom gör i och för sig när Najara kommer tillbaka längre fram.
Kul när hjälten blir ifrågasatt.

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 January 2009 - 10:21

04x10: A Key to the Kingdom har egentligen en ganska OK story, men den är aningen oharmonisk i sitt utförande. Det är främst för mycket Meg (en karaktär som man mår bäst av att serveras små doser av). Och sedan Xenas entré i slutet. Å andra sidan, har vi fått detta serverat till oss i normal Xena/Gabrielle-stöpning så hande kanske likheterna med säsong 1s Cradle of Hope (i vet den med Pandoras Ask och ett barn på vift) varit för stora. Och det vete sjutton om det varit bättre. Kanske är felet att avsnittet i sig är alldeles för "säsong 1"? Och vi som redan sett serien vet ju hur fel Meg har när hon säger att hon inte kan få barn - hon och Joxer lyckades ju uppenbarligen producera Virgil .

fqq5BYam.jpg

#25 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 January 2009 - 12:28

04x10: Jag älskar det här avsnittet. Allt som inkluderar både Ted och Bruce brukar oftast hålla hög kvalité. Att ha med Meg, Joxer och Autolycus i samma avsnitt är riktigt smart då det bidrar till underhållning och tokigheter. Snacka om vilken hjärntrust dom är. ;)

Med tanke på att vi haft en del djupa avsnitt hittills i säsong 4 så är det skönt att man blandar ut det med lite lättare avsnitt. Tycker nästan lite synd om Joxer då han känns klumpigare än vanligt, han misslyckas till och med dom mest enklaste sakerna. Får en dörr i huvudet, mat i ansiktet, misslyckas med avstånd i hopp och släpas efter en vagn. Priset tas ju dock i scenen med änterhacken, stackare. :lol2:

Även en frisk fläkt i handlingen där Meg har en helt annan agenda än vad våra två ”herrar” har, verkligen en katt-och-råtta lek utan dess like.

Lägg sedan till att Bruce står för regi till detta avsnitt och hur bra han gör det. Man ser verkligen vart han sådde fröna till sin regikarriär och hur han har växt med tiden.